TY - THES ID - 147473895 TI - Ontwikkelen van feedbacktool: specifiek gericht op mondelinge spreekopdrachten in het zesde leerjaar AU - De Paepe, Jarne AU - De Wilde, Johan AU - Odisee. Cluster Onderwijs PY - 2024 PB - Aalst : Odisee DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:147473895 AB - Deze bachelorproef situeert zich binnen het thema ‘breed evalueren’. Concreet richtte ik me op de feedbackcyclus en hoe we deze het best konden inzetten. Na observaties en interviews kwam ik, samen met de begeleiders, tot een centrale focus: feedback geven bij een mondelinge opdracht in het zesde leerjaar. Hoe kunnen we leerlingen betrekken? Waarop beoordelen we de leerlingen? Hoe geven we het best weer wat we verwachten? Op welke manieren kunnen leerlingen helpen in het geven van feedback? Het waren allemaal vragen die we ons stelden. Van daaruit groeide de nood naar een tool, iets waarmee we aan de slag konden om optimale leerwinst te bemachtigen. En zo begon de zoektocht. Ik doorspitte websites en leerboeken en trachtte een kader of dergelijke te vinden. Iets dat doelmatig kon worden ingezet en dat ik kon afstemmen op mijn specifieke opdracht. Op zoek naar dat beetje extra. Samen met mijn promotor kwam ik tot de ‘rubric’: een gerenommeerd systeem dat op verschillende manieren kan worden ingezet. Deze had als doel om leerlingen te betrekken bij het opstellen van deelcriteria, hen op transparante wijze te voorzien van die criteria en hen zo constructieve feedback te leren opbouwen. Bouwen met en op elkaar. Doorheen deze proef lees je hoe ik hiermee stap per stap aan de slag ging, welke bevindingen ik had en waar ik dit eventueel nog verder naartoe zie gaan. ER -