TY - THES ID - 147264421 TI - Het belang van een ‘wij-gevoel’ binnen Zumbalessen: De relatie tussen het identiteitsleiderschap van de lesgever en de intentie tot deelname en autonome motivatie van de deelnemers AU - Bonte, Louis AU - Boen, Filip AU - Könecke, Thomas AU - Fransen, Katrien AU - KU Leuven. Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen. Opleiding Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) PY - 2024 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:147264421 AB - Groepslessen zijn een ideale manier om op een laagdrempelige manier zonder lange termijn verplichtingen deel te nemen aan fysieke activiteit. Deze groepslessen worden gegeven door een lesgever. In huidig onderzoek werd het belang van de manier van lesgeven van deze lesgever onderzocht. Heeft de manier van lesgeven een invloed op het groepsgevoel van de deelnemers? Voelen deelnemers zich meer gemotiveerd en hebben ze al dan niet de neiging om terug te komen naar een volgende sportles in dezelfde groep? Eerder onderzoek toonde aan dat er zeker een associatie was tussen de manier van lesgeven door de lesgever en het groepsgevoel bij de deelnemers. ‘De manier van lesgeven’ die hier besproken werd is het identiteitsleiderschap. Dit bestaat uit vier dimensies. Leiders/lesgevers die het identiteitsleiderschap uitoefenen, streven ernaar om de identiteit van de groep die ze leiden te belichamen, te bevorderen, te creëren en te verankeren, zodat deze gedeeld wordt door alle groepsleden. Dit positief groepsgevoel gaat op zijn beurt bijdragen aan verschillende factoren zoals een hogere motivatie en (toekomstige) deelname van de aanwezigen. Het hier besproken groepsgevoel valt onder de term groepsidentificatie. Dit is de manier waarop een individu zich verbonden en betrokken voelt bij een groep. In huidig onderzoek werd de relatie tussen het waargenomen identiteitsleiderschap van de lesgever en intentie tot toekomstige deelname van de deelnemers enerzijds en de relatie tussen het waargenomen identiteitsleiderschap van de lesgever en autonome motivatie van de deelnemers anderzijds, onderzocht. Dit werd gedaan door in de Zumbalessen, georganiseerd door het Universitair Sportcentrum van de KU Leuven, de aanwezigen te vragen vragenlijsten in te vullen. De resultaten toonden aan, dat identiteitsleiderschap zowel geassocieerd was met de intentie tot toekomstige deelname, als met de autonome motivatie van de groepsleden. Hierin werd groepsidentificatie als mediator gebruikt. Groepsidentificatie bemiddelde beide relaties in huidig onderzoek positief. Er kan dus opgemerkt worden dat het uitoefenen van het identiteitsleiderschap door een lesgever positief geassocieerd werd met een hogere motivatie van deelnemers en een hogere verwachting van toekomstige deelname door positieve bemiddeling van groepsidentificatie. Het is dus mede in het belang van de lesgever om aandacht te hebben voor de manier waarop deze de les geeft en om hier een positief groepsgevoel trachten te creëren. ER -