TY - THES ID - 147261736 TI - Beïnvloeden crisisresponsstrategieën de attitude en stemintentie van het volk na een politiek schandaal? Een kwantitatief experimenteel onderzoek bij Vlaamse stemgerechtigden. AU - Vanoppen, Andréa AU - Zarouali, Brahim AU - Fannes, Gijs AU - KU Leuven. Faculteit Letteren. Opleiding Master in de bedrijfscommunicatie (Leuven) PY - 2024 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:147261736 AB - In deze studie werd de invloed van crisisresponsstrategieën op de attitude en stemintentie onderzocht door middel van een online experiment bij stemgerechtigde Vlamingen. Hiervoor werden 600 meerderjarige Vlamingen onderworpen aan een kwantitatief experimenteel onderzoek bestaande uit een online survey. Deze survey peilde naar hoe de Vlaamse bevolking denkt over politieke schandalen en welke perceptie ze hebben over de reactie van een politieke actor op een schandaal. Voorafgaand aan de survey werden de respondenten blootgesteld aan een fictieve Wikipediapagina en een krantenartikel waarin een politicus werd beschuldigd van nalatigheid of machtsmisbruik. Er waren zes verschillende condities, die elk willekeurig werden toegewezen aan de respondenten via de online surveytool Qualtrics. De resultaten wezen uit dat de responsstrategie slechts een beperkte invloed had op de attitudes van de respondenten en geen effect had op hun stemintentie. Het schandaaltype bleek een partiële modererende invloed te hebben op de attitude, waarbij een verontschuldiging enkel in een competentieschandaal resulteerde in een betere attitude dan een excuus of ontkenning, maar dit effect werd niet waargenomen bij integriteitsschandalen. Verder werden de verwachte mediaties bevestigd, waarbij verantwoordelijkheidstoekenning leidde tot een negatievere attitude en lagere stemintentie. Specifiek toonden de mediatie-analyses aan dat een verontschuldiging, in vergelijking met zowel een ontkenning als een excuus, leidde tot een hogere toewijzing van verantwoordelijkheid, wat vervolgens resulteerde in een negatievere attitude en lagere stemintentie. Dit impliceert dat politici die een verontschuldigingsstrategie gebruiken na een politiek schandaal, door kiezers als meer verantwoordelijk worden beschouwd, wat hun houding en stemintentie negatief beïnvloedt. Toekomstig onderzoek kan zich richten op het verkennen van andere mediërende factoren zoals sympathie en woede en op het onderzoeken van de langetermijneffecten van responsstrategieën in diverse contexten. Bovendien zou het waardevol zijn om te analyseren hoe demografische factoren zoals leeftijd, geslacht en politieke ideologie de perceptie van politici beïnvloeden na een schandaal. ER -