TY - BOOK ID - 14655805 TI - Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs AU - Cauffman, Louis AU - Van Dijk, Dick J. AU - Santman, Martin PY - 2014 SN - 9789462363724 9789460949753 PB - Den Haag Boom Lemma DB - UniCat KW - Onderwijsmanagement. KW - PXL-Central Office 2016 KW - onderwijskunde KW - onderwijsmanagement KW - onderwijsmodellen KW - 366.4 KW - 458.1 KW - leiding geven KW - lesgeven KW - oplossingsgericht handelen KW - schoolmanagement KW - onderwijs KW - oplossingsgericht werken KW - Management KW - Organisatie - management KW - schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden KW - Oplossingsgericht KW - Onderwijsmanagement KW - Onderwijspraktijk KW - Empowerment KW - Probleemoplossend denken KW - Oplossingsgericht werken KW - Onderwijsbeleid KW - 371.21 KW - Lesgeven KW - 37.02 KW - Nederland KW - Kust KW - Sociology of education KW - Primary education KW - Secondary education UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:14655805 AB - Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het ‘doen en laten’ in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren. Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartelust zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat hij al weet en kan, kent en doet. Een inspirerend en uitdagend boek. This empowering approach taps into the resilience of students and educators and guides them all in a handy workbook format. Dr. Linda Metcalf Uitgaan van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden biedt de werkers in het onderwijs een hoopvol perspectief. Louis van Gaal Het (dit boek - red.) bespreekt de vraag welke persoonlijke krachten leerlingen/studenten en hun leraren ter beschikking hebben om de problemen, die er zeker zijn, aan te pakken. Dr. Kees van der Wolf Uitdagend en bemoedigend voor al die mensen die er écht werk van maken jongeren hun eigen weg te helpen vinden. Max Hoefeijzer ER -