TY - BOOK ID - 14625807 TI - Klasmanagement en reflectie : naar een schoolbrede aanpak AU - Valcke, Martin AU - De Craene, Brigitte PY - 2017 VL - *3 SN - 9789401443135 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - Klassenmanagement - Onderwijskunde. KW - klassenmanagement KW - Didactic strategies KW - didactische werkvormen KW - reflectie (psychologie) KW - 454.2 KW - klasmanagement KW - onderwijs KW - Klasmanagement KW - 450.4 Onderwijskunde KW - Klassenmanagement KW - Onderwijskunde KW - onderwijskunde KW - Schoolmanagement KW - Didactics KW - Primary education KW - Secondary education UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:14625807 AB - Dit handboek vertrekt vanuit de meest recente inzichten rond klasmanagement. De klassieke visie waarbij klasmanagement wordt verengd tot 'discipline, regels, straffen, belonen' wordt verlaten. Klasmanagement wordt verruimd tot alle beslissingen die een leerkracht neemt bij het plannen en implementeren van instructie zodat hij/zij optimaal de leerdoelen kan nastreven en bereiken. De insteek van het handboek is zeer 'positief'. De auteurs gaan uit van de overtuiging dat elke leerkracht - mits voldoende reflectie op zijn/haar eigen handelen - een adequaat klasmanagement kan realiseren. Het handboek geeft concrete handvatten, modellen, beslissingsbomen, ideeën, ... die (student)leerkrachten kunnen toepassen in hun klaspraktijk. Er is duidelijk niet gekozen voor een 'tips en tricks'-aanpak. Daarvoor is een leer- en instructiesituatie te complex en negeert men bij veel 'tricks' hoe beslissingen bij één aspect een direct of indirect gevolg hebben voor andere beslissingen. Achtereenvolgens komen aan bod: Systemische benadering Motivatie Leerkracht-leerling relatie Externaliserend probleemgedrag Leeromgevingen Ouders ER -