TY - THES ID - 143994876 TI - Content development during a sport education smashball unit in elementary schools AU - Verhaeghe, Lenka AU - Iserbyt, Peter AU - Vanluyten, Kian AU - KU Leuven. Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen. Opleiding Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) PY - 2024 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:143994876 AB - Leerkrachten lichamelijke opvoeding hebben als doel leerlingen iets bij te leren over een bepaald onderwerp en leerlingen in beweging te brengen. Om dit te realiseren hebben leerkrachten vakkennis nodig over een onderwerp. Meestal is de kennis beperkt tot eigen deelname aan de sport en regels, technieken en tactieken. Maar veel meer kennis is nodig om te komen tot een goede les. Leerkrachten moeten weten hoe ze de leerstof moeten opbouwen en wat de meest voorkomende fouten zijn bij een bepaalde sport. Ze hebben ook kennis nodig over hoe ze opdrachten kunnen aanpassen aan de noden van de leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten lichamelijke opvoeding vaak te weinig van deze kennis bezitten. Deze ontbrekende kennis is het gevolg van beperkte tijd in de lerarenopleiding en het louter uitvoeren van sporten. Er is onvoldoende tijd om elk onderwerp uitgebreid aan bod te laten komen waardoor leerkrachten deze kennis op een andere manier moeten verwerven. Een oplossing hiervoor zijn de nascholingen waarin diverse onderwerpen aan bod kunnen komen onder de vorm van een workshop. In deze huidige studie is gekeken naar de bijdrage van een dergelijke workshop op de specifieke vakkennis van de leerkrachten voor smashball. De specifieke vakkennis van leerkrachten is kennis over hoe taken opbouwen binnen het onderwerp en kennis over veelgemaakte fouten bij de leerlingen. Een taak is een opdracht die de leerkracht geeft aan de leerlingen, bijvoorbeeld: gooi de bal onderhands naar elkaar. Aan deze studie namen zes leerkrachten lichamelijke opvoeding deel die elk tien lessen smashball gaven aan een vierde leerjaar. Deze studie heeft drie aspecten onder de loep genomen. Ten eerste werd gekeken naar de SCK index wat een maat is voor de specifieke vakkennis van de leerkrachten. Ten tweede werd gekeken naar de tijd gespendeerd aan een taak. Ten derde werd gekeken naar welke soort taken aan bod kwamen in een les. Uit de observaties van deze lessen bleek dat in het algemeen de leerkrachten over een goede specifieke vakkennis beschikten na het volgen van de workshop. Er waren wel verschillen tussen de leerkrachten in hoeveel tijd werd gespendeerd aan de verschillende taken. Uit dit onderzoek en vorige onderzoeken blijkt dus dat een workshop een mogelijke oplossing zou kunnen bieden om de vakkennis van leerkrachten bij te schaven. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat dit niet in eenzelfde mate werkt voor elke leerkracht. ER -