TY - BOOK ID - 142260529 TI - Data-wijs onderwijs : omarmen of eromheen lopen? AU - De Man, Luc AU - Coopman, Marianne PY - 2023 SN - 9782509043672 PB - Politeia DB - UniCat KW - Onderwijsbeleid. KW - Teacher education. Teacher's profession KW - School management KW - Computer assisted instruction KW - schoolbeleid KW - ICT (informatie- en communicatietechnieken) KW - Onderwijs KW - Data KW - Technologie KW - Onlineonderwijs KW - Artificiële intelligentie KW - GDPR UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:142260529 AB - Onderwijs wordt overrompeld door nieuwe technologieën die toegang en toepassingen met een comfortabele gebruiksvriendelijkheid commercieel interessant maken. Met daaraan gekoppeld de vragen en noden vanuit het onderwijsveld, die vaak gaan over de vraag of en hoever je wel meegaat met nieuwe tendensen. Ben je een early adopter of eerder een afwachtende pragmaticus? Of een overtuigde non-believer? Omarmen of eromheen lopen dus.Dit themanummer bespreekt technologische innovatie in het onderwijs vanuit vier invalshoeken: pedagogisch-didactisch (Creëert data betere leerkansen?, Wat zijn de uitdagingen voor leerkrachten? ?), didactisch-technologisch (Wat zijn de toepassingen van AI?, Wat kunnen lerarenopleidingen hierover bijbrengen? ?), wetgevingstechnisch (Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van gegevensbescherming?, Hoe moet digitale rust worden nagestreefd? ?) en vanuit schoolleiderschap (Hoe ervaren schoolleiders het gebruik van data in de onderwijspraktijk?).https://politeia.be/nl/publicaties/383034-data+wijs+onderwijs ER -