TY - THES ID - 138836349 TI - Maakt geld asociaal? De effecten van beloningen op de motivatie van bloeddonoren AU - Vandecauter, Kyra AU - Van Putten, Marijke AU - K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen PY - 2010 PB - Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138836349 AB - Mensen denken doorgaans dat een geldbeloning de motivatie voor een bepaalde opdracht altijd verhoogt. Onderzoek toont echter aan dat dit een foute opvatting is. Wanneer bloeddonoren geld wordt aangeboden als beloning voor de donatie, daalt het aantal donoren. De literatuur is het echter niet eens over deze schadelijke effecten van geldbeloningen. Er werden ook positieve effecten gevonden van geldbeloningen. Het doel van dit onderzoek is dan ook om na te gaan wanneer een beloning een motiverend of een demotiverend effect heeft op bloeddonoren en welke beloning zowel mensen met een sociale mindset als mensen met een economische mindset motiveert. De resultaten tonen aan dat er inderdaad verschillen zijn tussen mensen die zich in een sociale en een economische mindset bevinden. Er werd echter ook één type beloning gevonden dat voor beide groepen effectief is, namelijk de cadeaubon. Deze cadeaubon is immers een verhulde vorm van geld. Er staat een geldbedrag op de bon vermeld, maar het is geen cash geld. Door een cadeaubon aan te bieden aan bloeddonoren kan een overheid dus mogelijk de bloedvoorraad veilig stellen. ER -