TY - THES ID - 138629860 TI - Het ‘left-digit effect’ bij prijsbeoordelingen AU - Geeraerts, Dieter AU - Luwel, Koen AU - KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Opleiding Master in de handelswetenschappen (Brussel) PY - 2021 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138629860 AB - Met de studie in deze paper trachtten we het left-digit effect aan te tonen voor prijzen onder de €10 (driecijferige decimale getallen) enerzijds en boven de €10 anderzijds (viercijferige decimale getallen). Dit effect houdt in dat prijzen die op 9 eindigen (vb. €2.99) aanzienlijk lager worden beoordeeld dan prijzen één cent hoger (bv. €3.00) wanneer het meest linkse cijfer verschillend is. De dataverzameling gebeurde online via een vragenlijst waarbij men target prijzen (gemanipuleerd) diende te beoordelen ten opzichte van een standaardprijs. Tegen de verwachting in kon het left-digit effect niet aangetoond worden. ER -