TY - THES ID - 138358499 TI - Stadsgidsen in Brugge: Evolutie en impact van digitalisering AU - Dewulf, Lisa AU - Neuts, Bart AU - KU Leuven. Faculteit Wetenschappen. Opleiding Master in het toerisme (Leuven e.a.) PY - 2022 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138358499 AB - Digitalisering is meer en meer prominent aanwezig in het dagelijkse leven. De evolutie van technologische vooruitgang speelt een belangrijke rol in verschillende sectoren, waaronder toerisme. In de toeristische industrie wordt zowel aan de aanbodzijde als de vraagkant gebruik gemaakt van nieuwe digitale applicaties om toerisme praktischer, eenvoudiger en aangenamer te laten verlopen. Deze studie focust op de gidsenwerking en hoe digitalisering daar een rol in speelt. Meer specifiek wordt er gekeken naar de gidsenwerking van Brugge. Brugge is een populaire toeristische bestemming. Bezoekers van over de hele wereld komen om de eeuwenoude architectuur te bewonderen, om de Brugse Reitjes te ontdekken en om te slenteren door de gezellige straatjes. Stadsgidsen spelen een prominente rol in het Brugse toerisme. De gidsen vertellen met veel liefde en enthousiasme over de stad zodat de toeristen met een tevreden gevoel en nieuwe verworven inzichten naar huis gaan. Dankzij digitalisering verlopen boekingen en communicatie veel vlotter. Gidsen kunnen toeristen bereiken via sociale media, websites en platformen. Het gebruik van digitale tools, zoals een tablet, kan de gids assisteren bij de rondleidingen. Aan de andere kant zijn er ook enkele uitdagingen. Door aan de slag te gaan met nieuwe technologieën kunnen bepaalde mensen uitgesloten worden, door bijvoorbeeld een gebrek aan voorkennis. De interactie met de toerist en het verhaal dat gebracht wordt, blijven een prioriteit bij het gidsen. Daarom komt het digitale aspect op de tweede plaats, als een aanvulling in plaats van een vervanging van de gids. Verschillende initiatieven in Brugge worden op poten gezet om de gidsenwerking efficiënter te maken en de ervaring van de toerist te optimaliseren. De belangrijkste betrokken partijen zijn: de formele en informele stadsgidsen, Visit Bruges en Toerisme Vlaanderen. Dankzij een vlotte samenwerking tussen de verschillende partijen, kan de gidsenwerking positief verder evolueren op vlak van digitalisering. ER -