TY - THES ID - 138285624 TI - Statistisch leren van ongekende spraakklanken bij kinderen met dyslexie AU - Hendrickx, Eline AU - Vandermosten, Maaike. AU - Ghesquière, Pol. AU - KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Opleiding Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven) PY - 2018 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138285624 AB - Tegenwoordig wordt meer en meer uitgegaan van een multifactorieel, probabilistisch model voor dyslexie. Zo’n model gaat ervan uit dat een samenspel van elementen kan bijdragen tot het wel of niet optreden van dyslexie. Zo kunnen cognitieve en perceptuele vaardigheden hierbij een rol spelen. Bovendien kunnen omgevingsfactoren eveneens van belang zijn. In recent onderzoek wordt geduid op de relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheden. Tevens zou statistisch leren een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van dyslexie. In deze masterstudie wordt onderzocht of statistisch leren een invloed heeft op het wel of niet ontwikkelen van dyslexie. Deze masterproef gaat na of statistisch leren waargenomen kan worden bij lezers uit het derde leerjaar. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar het verloop van statistisch leren. Hiervoor wordt gekozen om een dyslectische groep 9-jarigen te vergelijken met een controlegroep. Zo wordt nagegaan of verschil waargenomen wordt tussen de twee testgroepen wat betreft statistisch leren. Een laatste onderzoeksvraag gaat dieper in op de relatie tussen statistisch leren en lees- en taalvaardigheden. Aan de hand van taal- en leestesten wordt de leesvaardigheid in kaart gebracht. Daarna worden verschillende categorische perceptietaken gedaan. Zo wordt een taak gedaan die peilt naar de categorische perceptie eigen aan de moedertaal. Alsook een taak waarbij gewerkt wordt met Hindiklanken. Dit zijn spraakklanken die vreemd zijn aan de moedertaal van de proefpersonen. Deze taak wordt tweemaal gedaan. Tussen deze twee proeven zit een categorisatietraining. Zo wordt een pre- en posttest verkregen. Hiermee kan nagegaan worden of statistisch leren plaatsvindt. Om de categorische perceptietaken uit te voeren wordt gewerkt met een spraakklankcontinuüm. In deze studie worden alle proefpersonen geplaatst in een bimodale conditie. Uit de resultaten komt naar voor dat statistisch leren waargenomen wordt bij 9-jarige kinderen. Bovendien wordt verschil gevonden qua statistisch leren bij kinderen met een normale leesontwikkeling en dyslecten. Zo wordt bij de controlegroep statistisch leren opgemerkt in tegenstelling tot de kinderen met dyslexie. Nochtans wordt geen significant verschil waargenomen tussen de testgroepen wat betreft het verloop van statistisch leren. Bovendien worden geen significante relaties gevonden tussen de verschillende lees- en taalvaardigheden en statistisch leren. ER -