TY - THES ID - 138230128 TI - Boris AU - Ceyssens, Kamiel AU - Lenaers, Steven AU - Aerts, Frederik AU - LUCA School of Arts. Faculteit Kunsten LUCA PY - 2020 PB - Genk : LUCA School of Arts DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138230128 AB - Millennials zijn veel minder handig dan alle generaties voordien. Mensen zijn vandaag minder snel geneigd om reparaties of klusjes zelf uit te voeren. Dus kunnen we concluderen dat de kennis en vaardigheid rond het maken stilaan verloren gaat. Zelf zaken kunnen maken of repareren brengt nochtans enkele voordelen met zich mee op het financieel, ecologisch en mentaal vlak. Nieuwe makers motiveren is niet vanzelfsprekend omdat de meeste gereedschappen niet ontworpen zijn voor beginnende makers. Deze apparaten zijn vooral eenzijdig geprofileerd naar de mannelijke professionele wereld en vereisen daarom een bepaald niveau van professionaliteit. Mijn antwoord hierop is Boris, een toolkit die onervaren gebruikers begeleidt in het aanleren van nieuwe maakvaardigheden. Dit toolkit bestaat uit een boor/-schroefmachine, een meet-tool en meerdere benodigde accessoires die het zelf maken ondersteunen. Deze toolkit komt samen met een te assembleren designobject om de eerste maakervaring van de gebruiker zo aangenaam mogelijk te maken. Dankzij de interactie tussen tool en object wordt hele traject begeleid en zal de maker een stimulerende ervaring krijgen. Omdat de eerste kennismaking met het klussen aangenaam verloopt, zal de gebruiker hopelijk verder gaan met het maken en eventueel repareren van objecten. ER -