TY - THES ID - 138223393 TI - Comparaison de publicité automobile française et flamande des magazines « populaires » et des magazines « de qualité » AU - Van Moll, Ellen AU - Marneffe, Monique AU - Lessius. Departement Toegepaste Taalkunde PY - 2009 PB - Antwerpen Lessius DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138223393 AB - In deze thesis onderzoek ik enerzijds of er verschillen zijn tussen Vlaamse en Franse autoreclame en anderzijds of autoreclame in «populaire » magazines en « kwaliteitsmagazines » van elkaar verschilt. Worden de lezers anders aangesproken naargelang het type tijdschrift? Zijn de overtuigingstechnieken die gebruikt worden dezelfde of verschillen ze aargelang de taal of het type tijdschrift? Op deze en andere vragen zal ik proberen te antwoorden aan de hand van enkele parameters. De kopregel en de slogan van de advertentie worden besproken, net als de « authenticiteit ». Verder ga ik na of er veel positieve woordenschat en stijlfiguren gebruikt worden. De thematiek van de reclameadvertenties wordt eveneens geanalyseerd. Ten slotte wordt nagegaan welk van de drie overtuigingsmiddelen (ethos, pathos, logos of een combinatie van de elementen) in de reclameadvertentie overheersend is. Mijn thesis bestaat uit twee grote delen: in het eerste deel schets ik een theoretisch kader, in het tweede deel wordt een selectie van de reclameadvertenties uit mijn corpus geanalyseerd om op die manier op de onderzoeksvraag te kunnen antwoorden. De vijftig reclameadvertenties die ik verzameld heb, zijn afkomstig uit 8 magazines. Dag Allemaal, Story, Point de Vue en VSD maken deel uit van de « populaire » tijdschriften, terwijl Knack, Humo, Le Point en Le Nouvel Observateur « kwaliteitsmagazines » zijn. Aan het einde van deze masterproef wordt een conclusie geformuleerd. Zo blijkt onder andere dat vooral de thema’s die in de reclameadvertenties behandeld worden, verschillen. ER -