TY - THES ID - 138083931 TI - Positieve heroriëntering bij kinderen met ASS AU - Lambrechts, Lies AU - Vandenbempt, Katrien AU - UC Leuven. Programma welzijn UC Leuven PY - 2021 PB - Leuven : UC Leuven DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:138083931 AB - Positieve heroriëntering is een begeleidingsmethodiek binnen de contextbegeleiding. Deze begeleiding wordt toegepast bij gezinnen met kinderen tot en met achttien jaar waar een kernverontrusting aanwezig is. Positieve heroriëntering verloopt over een periode van vier maanden in verschillende fasen, deze fasen zijn voor jonge kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) moeilijk te overzien. In deze bachelorproef werd een ontwerp, P.H.O.P. (positief heroriënteringsproces), uitgewerkt om visuele ondersteuning te bieden aan dit traject. In de literatuurstudie werd gezocht naar de specifieke gedrags- en communicatie kenmerken bij het autismespectrumstoornis en werd er eveneens gezocht naar de specifieke kenmerken in de ontwikkeling bij kinderen tussen de 6 en 10 jaar. Door gebruik te maken van het P.H.O.P. tijdens de contactmomenten in het traject, krijgen de kinderen inzicht in het verloop van de begeleiding. Er wordt een voorspelbaarheid gecreëerd, waardoor de focus van de kinderen naar de inhoud van het traject kan gaan en ze minder energie verliezen in het begrijpen van het proces. ER -