TY - THES ID - 137872272 TI - Analyse d’un site Web d’une ville touristique européenne sous différents angles et perceptions de millenials : Le cas du site web de la ville de Rome AU - Polo, Asia AU - Marneffe, Monique AU - KU Leuven. Faculteit Letteren. Opleiding Master in de meertalige communicatie (2 opties) (Antwerpen) PY - 2018 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137872272 AB - Deze masterproef omvat een kwalitatief onderzoek naar de waardering van de officiële toeristische website van Rome, de hoofdstad van Italië. Als eerst werd een theoretisch kader geïntroduceerd dat inzicht biedt in verschillende onderwerpen, namelijk: toerisme, cultuur, interculturaliteit, marketing voor toerstische bestemmingen, invloedsfactoren van de waardering van toeristische websites, webdesign, leesbaarheid, temporele uitdrukkingen, culturele toepassing, de typering van de culturele dimensie in het kader van toeristische websites en kwalitatief onderzoek. Voor het onderwerp “toerisme” werd er een definitie van gegeven. Daarnast werd er ook over communicatie gesproken, namelijk over de interculturele communicatie in de toeristische sector. Wat betreft het onderwerp “cultuur” werden er twee verschillende definities van gegeven. Deze tweede definitie werd verklaard aan de hand van de theorie van Hofstede over cultuur en culturele dimensies. Daarbij werd er ook aandacht besteed aan het belang van “stereotypen” in de toeristische sector, die vooral een negatieve invloed op de toeristische bestemmingen uitoefenen. Bovendien werden er een toeristensegmentatie en een beschrijving van de voorkeuren van Europese toeristen weergegeven. Voor het onderwerp “marketing voor toeristische bestemmingen” werd een definitie van marketing uitgelegd. Daarnaast werd het belang van internet en de sociale media in de toeristische sector verklaard. Vervolgens werden de verschillende invloedsfactoren van de waardering van toeristische websites naukeurig weergegeven. Voor de onderwerpen “webdesign” en “leesbaarheid” (de leesbaarheid kan ook als onderdeel van de webdesign worden gewaardeerd) werden de verschillende onderdelen uitgelegd, zoals bijvoorbeeld bruikbaarheid, toegankelijkheid, snelheid en interactiviteit. Voor het onderwerp “temporele uitdrukkingen” werd er een definitie van gegeven. Daarbij horen ook voorbeelden van problemen die daaruit voortvloeien. De “culturele toepassing” en de “typering van de culturele dimensie” hebben te maken met de adaptatie van toeristische websites aan de hand van cultuur op verschillende niveau’s. Het laatste onderwerp, namelijk het “kwalitatieve onderzoek”, werd in vier onderdelen verdeeld: de kwalitatieve aanpak, de verschillende soorten van interviews, de verschillende soorten van vragen en de verwerking van kwalitatieve gegevens. Als tweede werd de onderzoekscorpus beschreven en pas daarna werden de onderzoeksvragen en de daaropvolgende hypothesen verklaard. Als derde werd de onderzoekscorpus aan de hand van de literatuurstudie en de onderzoeksvragen geanalyseerd. Als vierde werd aandacht besteed aan de methodologie van het onderzoek, waarbij er de kenmerken van de deelnemers werden weergegeven. Daarnaast werden er ook de vragen van het formulier vermeld. Vervolgens werden de onderzoeksresultaten met hulp van daarbijhorende tabellen weergegeven. Op basis daarvan werden de conclusies getrokken en suggesties voor toekomstig onderzoek gegeven. ER -