TY - THES ID - 137772099 TI - De rol van het secure base script in de relatie tussen opvoeding en gedrags- en emotionele problemen in de lagere schoolleeftijd. AU - Alders, Larissa AU - Bosmans, Guy AU - Verhees, Martine AU - KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Opleiding Master in de psychologie (Leuven) PY - 2019 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137772099 AB - Onderzoek toont aan dat gehechtheid een mediërende rol heeft in de relatie tussen opvoeding en gedrags- en emotionele problemen. Bovendien toont onderzoek aan dat een maternale depressie een invloed heeft op de gehechtheid alsook op de opvoedingsvaardigheden. Recent werd het secure base script voorgesteld als een belangrijk en relevant onderdeel van een veilige gehechtheid in de lagere schoolleeftijd. Het secure base script omvat de verwachtingen van het kind naar zijn of haar gehechtheidsfiguur in tijden van stress. Ondanks veelvuldig onderzoek gefocust is op de mediërende rol van gehechtheid, is er weinig aandacht in dergelijk onderzoek naar de rol van het secure base script. In het huidige onderzoek werd een mediatiemodel getoetst waarbij onderzocht werd of gehechtheid de relatie tussen opvoeding en gedrags- en emotionele problemen medieert. Bovendien werd nagegaan of een maternale depressie een moderator is van de relatie tussen opvoeding en gehechtheid. Om dit te onderzoeken werden 152 kinderen (Mleeftijd = 9.97, SDleeftijd = 0.77) en hun moeders onderzocht gedurende drie meetmomenten verspreid over een periode van één jaar. Verschillende testen en vragenlijsten peilden naar opvoedingsvaardigheden, gehechtheid, gedrags- en emotionele problemen en maternale depressie die gebruikt werden in de huidige studie. Om de hypotheses te toetsen werd gebruik gemaakt van PROCESS macro in SPSS. Huidig onderzoek kon niet aantonen dat gehechtheid, waaronder het secure base script, een (unieke) mediërende rol heeft in de relatie tussen opvoeding en gedrags- en emotionele problemen. Wel werd een uniek direct effect gevonden van opvoeding op T1 naar gedrags- en emotionele problemen op T3, wat impliceert dat meer positief opvoedgedrag samenhangt met een minder (sterke) stijging in gedrags- en emotionele problemen op T3 in vergelijking met T1. Dat maternale depressie een modererende rol heeft in de relatie tussen opvoeding en gehechtheid, kon niet worden bevestigd. Blijvend toekomstig onderzoek is nodig om het fenomeen verder uit te klaren, zowel in de lagere schoolleeftijd als op een later tijdstip, daar dit belangrijke indicaties kan bieden voor de klinische praktijk. ER -