TY - THES ID - 137653305 TI - Hoe kan de waardepropositie van Belgisch Limburg als zakelijke bestemming worden versterkt om meer zakentoerisme aan te trekken? AU - Derieuws, Kelsey AU - Van Riel, Allard AU - KU Leuven. Faculteit Wetenschappen. Opleiding Master in het toerisme (Leuven e.a.) PY - 2023 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137653305 AB - Zakelijke ontmoetingen: de poort naar grenzeloze kansen en succes? De toenemende erkenning van de diepgaande impact van toerisme en zakentoerisme op de welvaart van bestemmingen wordt steeds vaker gerealiseerd door landen en economieën over de hele wereld. Naast bijdragen aan de regionale ontwikkeling, bevordert zakentoerisme ook grensoverschrijdende samenwerkingen. Bovendien speelt het een cruciale rol in het ondersteunen van miljoenen banen wereldwijd en het stimuleren van kennisuitwisseling en innovatie. MICE, acroniem voor Meetings, Incentives, Conferences, en Exhibitions, omvat de organisatie van diverse zakelijke evenementen zoals vergaderingen, conferenties, beurzen en incentives [beloningsreizen]. Deze evenementen brengen professionals en bedrijven samen en hebben aanzienlijke invloed op de hedendaagse mondiale economieën, zo faciliteren ze werkgelegenheid, infrastructuurontwikkeling, innovatie en kennisoverdracht. De opkomst van dit zakentoerisme heeft geleid tot groeiende belangstelling van zowel academici als professionals om het fenomeen beter te begrijpen en te onderzoeken. Het is van cruciaal belang om inzicht te krijgen in de factoren die de keuze van bestemmingen en de tevredenheid van de bezoekers beïnvloeden, evenals de impact van deze evenementen op de gastbestemming. Dit geldt ook voor de Belgische provincie Limburg, in het noordoosten van het land. Limburg staat bekend om zijn diverse aanbod aan natuurlijke schoonheid, historische bezienswaardigheden en cultureel erfgoed. Met de combinatie van jonge faciliteiten, gastvrijheid en unieke troeven zoals het industrieel erfgoed van de mijnen, heeft Limburg het potentieel om een florerende zakenbestemming te worden. Met de concurrentie van ijzersterke, eeuwenoude conventiebestemming over heel het land zoals Gent, Antwerpen, Brussel en Brugge, staat Limburg voor de uitdaging zichzelf effectief te positioneren als een relatief nieuwe, opkomende zakenbestemming. Ondanks de beperkte naamsbekendheid en de aanwezigheid van sterke concurrenten, biedt Limburg unieke kansen en troeven voor dit soort toerisme. Met een strategische benadering en gerichte inspanningen kan Limburg zijn plekje op de markt veroveren maar om dit te doen moet er eerst een duidelijk beeld geschetst worden van waarom bedrijven wel of niet voor Limburg kiezen, welke attributen van een zakenbestemming zij belangrijk achten en welke richting de provincie in de toekomst uit moet. ER -