TY - THES ID - 137603954 TI - Wat is het verhaal achter een succesvolle app? AU - Schauwers, Jules AU - Ovaere, Lotte AU - UC Leuven. Programma management UC Leuven PY - 2022 PB - Leuven : UC Leuven DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137603954 AB - 4,83 miljoen Dit is het aantal apps dat op de dag van vandaag te vinden zijn in de Apple App Store en de Google Play Store (Buildfire, 2022). Dit is de reden waarom het voor app- ontwikkelaars en marketeers een enorme uitdaging is om hun app tot bij hun eindgebruiker te krijgen. Deze uitdaging heeft ons gebracht naar dit onderzoek met een daarbij horende onderzoeksvraag: ‘Wat is het verhaal achter een succesvolle app?’. Na het maken van een beschrijvende analyse hebben we opgemerkt dat er geen vast stramien aanwezig is om er zeker van te zijn dat een app het goed zal doen in deze verzadigde markt. Wat men wel kan doen is zoveel mogelijk acties ondernemen die ervoor gaan zorgen dat een steeds dichter komt bij het behalen van succes. Daarom hebben we dit onderzoek opgedeeld in vier deelvragen, die dan ook elk een aspect zijn die bijdragen aan het vergroten van de kans op succes van een app. • Wat maakt app marketing anders dan digitale marketing? • Hoe werkt appstore optimization? • In welke mate kunnen we gebruikers tracken binnen applicaties? • Hoe genereer je inkomsten uit een app? Om de betrouwbaarheid van dit onderzoek te verhogen hebben we vier verschillende onderzoeksmethoden toegepast. Door middel van een literatuurstudie hebben we dit onderzoek kunnen kaderen binnen de overkoepelende term ‘Digitale marketing’ en zijn we tot veel inzichten gekomen over hoe app marketing juist in zijn werk gaat. Dit vulden we ook aan met fieldresearch in de vorm van een gesprek met een expert in het opzetten van Apple Search Ads. Daarnaast kregen we ook een beter inzicht in de materie op de ‘App Promotion Summit’ (New York, 2022). Tenslotte stelden we een casestudie voor die de inzichten uit de voorafgaande literatuurstudie tastbaarder maakt. Hieruit zijn we tot volgende inzichten gekomen: • Er bestaat geen vooraf bepaalde succesformule voor apps. Er zijn wel zaken die kans op succes kunnen vergroten, zoals App Store Optimization. • App Store Optimization (ASO) werkt organisch, maar kan worden aangevuld met Search Ads om het potentieel bereik te vergroten. • Er bestaan verschillende manieren om gebruikers in een app te tracken en hun gedrag te observeren, waardoor een app marketeer niet meer hoeft te gissen naar struikelpunten van gebruikers. • Bij een succesvolle app hoort een doordacht verdienmodel. Gebaseerd op de inzichten geven we volgende aanbevelingen: • Een app kan meerwaarde bieden voor een bedrijf. Het bouwt klantentrouw, merkherkenning en engagement met klanten op. • Indien een bedrijf opteert om een app te lanceren, schenken ze best voldoende aandacht aan ASO. Dit zorgt ervoor dat potentiële gebruikers op een organische manier de app vinden in de store. • Als bedrijf wens je dat gebruikers zo lang of zo efficiënt mogelijk navigeren binnen de app, daarom is het van belang om aan In-app tracking te doen. Dit biedt de mogelijkheid om gebruikersgedrag te analyseren en vervolgens te optimaliseren. • Zorg dat de app een doordacht en duurzaam verdienmodel heeft. • Een doordacht en duurzaam verdienmodel is noodzakelijk voor bedrijven die wensen een langdurige en succesvolle app te creëren. ER -