TY - THES ID - 137336006 TI - Ontwikkeling van het leerpad ‘Exploratie in de arbeidsgeneeskunde’ AU - Six, Ilse AU - Godderis, Lode AU - KU Leuven. Faculteit Geneeskunde. Opleiding Master in de arbeidsgeneeskunde (Leuven e.a.) PY - 2022 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Geneeskunde DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137336006 AB - Achtergrond: Er is een groot tekort aan arbeidsartsen in België. Dit tekort neemt almaar toe doordat de uitstroom van arbeidsartsen groter is dan de instroom. De grote uitstroom wordt verklaard door de vergrijzing bij de arbeidsartsen en deze zal de komende jaren alleen maar toenemen. Wat de oorzaak van de lage instroom is, is minder gekend. Deze lijkt ook niet onmiddellijk te gaan toenemen. De vraag rijst zich wat studenten drijft om al dan niet te kiezen voor de richting arbeidsgeneeskunde. Met kennis van deze determinanten kan gekeken worden hoe het voor afstuderende artsen aantrekkelijk kan gemaakt worden om bewust te kiezen voor de opleiding en het beroep van de arbeidsgeneeskunde. Tevens is er de vraag of een alternatieve vorm van kennisverwerving over arbeidsgeneeskunde studenten meer kan prikkelen. Dit kan een eerste stap zijn richting een grotere instroom aan arbeidsartsen. Methode: Literatuurstudie: Er werd in de literatuur gezocht naar de motieven waarom studenten geneeskunde al dan niet kiezen om de specialisatieopleiding arbeidsgeneeskunde aan te vatten en het beroep van arbeidsarts uit te oefenen. Hiervoor werd de PubMed-databank geraadpleegd. Wegens een gebrek aan literatuur over dit onderwerp, werd de blik verruimd naar de drijfveren van studenten geneeskunde om in het algemeen voor een welbepaald specialisatietraject te kiezen. Onderzoeksproject: Samen met Evelien Jacobs, studente educatieve master, werd een digitaal leerpad ontwikkeld om te evalueren of deze onderwijsvorm eerste master studenten geneeskunde de nodige kennis geeft over arbeidsgeneeskunde en tegelijk bij hen meer interesse opwekt in de specialisatie arbeidsgeneeskunde. Er werd toestemming bekomen van de commissie medische ethiek om beeld- en audiomateriaal te mogen verzamelen van de diverse actoren in de arbeidsgeneeskunde om te kunnen verwerken in het leerpad. Tevens kregen we de toestemming om geneeskundestudenten het leerpad te laten doorlopen en te evalueren via een door ons opgestelde vragenlijst. Bevindingen: Literatuurstudie: Laatstejaarsstudenten geneeskunde kiezen vooral voor de snijdende disciplines en de medisch-interne disciplines, waarbij mannen een voorkeur hebben voor dit eerste, en vrouwen voor dit laatste. Voor de maatschappelijke gezondheidszorg is de interesse beperkt en de openstaande specialisatieplaatsen geraken ook in andere landen niet ingevuld. Waarom studenten kiezen voor een bepaalde specialisatie hangt af van verschillende factoren, waarbij het geslacht van de student slechts één van de factoren is. Ook prestige, financiële drijfveren, persoonlijke interesse, persoonlijkheid, patiëntencontact… dragen bij tot het maken van een keuze. Ten slotte heeft ook de organisatie van de basisopleiding geneeskunde een belangrijke bijdrage. Veel studenten kiezen hun specialisatie onder invloed van de lessen over dit vak, de stages en rolmodellen aangeboden door de faculteit geneeskunde. Onderzoeksproject: Een leerpad arbeidsgeneeskunde werd ontwikkeld en vragenlijsten voor de studenten werden opgesteld. De evaluatie van het leerpad door de geneeskundestudenten kon echter nog niet doorgaan. De responsgraad van studenten geneeskunde in de maanden april en mei wordt namelijk laag ingeschat omdat zij zich dan volop voorbereiden op de examens. De evaluatie van het leerpad wordt dan ook ingepland over enkele maanden, wanneer de examens achter de rug zijn. ER -