TY - THES ID - 137239606 TI - Informeren van patiënten ter voorbereiding van een niertransplantatie te UZ Leuven. Een kwalitatieve studie AU - Janssen, Griet AU - Van Audenhove, Chantal. AU - Claes, Kathleen AU - Sevenants, Aline. AU - KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Opleiding Master in de psychologie (Leuven) PY - 2018 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137239606 AB - De laatste decennia komt een participatief zorgmodel met onder meer de gelijkwaardigheid van patiënt en zorgverlener steeds meer op de voorgrond te staan. Aspecten als het informeren van de patiënt zijn dan ook in steeds belangrijkere mate deel gaan uitmaken van de arts-patiënt-interactie. Aansluitend vormt de efficiëntie en effectiviteit van persoonsgerichte informatieoverdracht vaker het onderwerp van onderzoek. Deze masterproef onderzoekt via een exploratieve studie de informatieverstrekking en het communicatieproces ten aanzien van perifere nierpatiënten die een pretransplantatie-voorbereiding doorlopen aan het UZ Leuven. Na een korte inleiding behandelt hoofdstuk 1 een literatuurstudie rond de onderzochte thematiek. Vervolgens komt in een tweede hoofdstuk de gehanteerde methodologie van het empirisch onderzoek aan bod. Aan de hand van een kwalitatief onderzoeksopzet wordt het verloop van de informatieverstrekking zowel inhoudelijk als procesmatig geanalyseerd. Concreet gebeurt dit aan de hand van semigestructureerde interviews en observaties van drie teams van zorgprofessionals (nefrologen, chirurgen en paramedici) en patiënten. De onderzoeksvragen focussen op welke informatie zorgprofessionals wensen te verstrekken, welke informatie effectief wordt aangeboden en wat patiënten hiervan onthouden. Aansluitend wordt nagegaan hoe het informatieverstrekkingsproces plaatsvindt en hoe professionals en patiënten dit proces beleven. Hoofdstuk 3 behandelt respectievelijk de inhoudelijke en procesgerelateerde resultaten. Een laatste hoofdstuk wijdt zich volledig aan een kritische discussie van deze bevindingen en doet daarbij aanbevelingen naar de praktijk. Dit hoofdstuk sluit af met de beperkingen van het gevoerde onderzoek, alsook met een aantal suggesties voor toekomstig onderzoek. Als belangrijkste conclusies van deze thesis kunnen volgende elementen worden meegegeven: vooreerst kan worden gesteld dat de globale dienstverlening vanuit patiëntperspectief zeer positief wordt onthaald. Evenzeer lijkt het opportuun om het huidige format van het informatieverstrekkingsproces te herzien gezien de aanzienlijke informatiehoeveelheid momenteel tot bezorgdheid leidt. Verder blijkt er voor elk van de onderzochte teams van professionals nood te zijn aan afstemming omtrent de invulling van het inhoudelijke luik, waar momenteel weinig consensus over bestaat. Aansluitend zijn er ook rond de manier waarop de informatie verstrekt wordt nog een aantal aandachtspunten, voornamelijk omtrent vaardigheden rond het inschatten van de hoeveelheid en soort informatie die de patiënt wenst, het bevorderen van het begrijpen en onthouden door de patiënt, alsook het thema gezamenlijke besluitvorming. Globaal bekeken hebben de nefrologen en in mindere mate de chirurgen het meeste baat bij het extra inzetten op vaardigheden die deze processen bevorderen. ER -