TY - THES ID - 137019586 TI - Devotie tot de Zijden Bloem : Tussen Techniek en Betekenis: de Zijden Bloemen uit de Besloten Hofjes van de Lage Landen in de Zestiende Eeuw. AU - Iterbeke, Hannah AU - Baert, Barbara. AU - Watteeuw, Lieve. AU - KU Leuven. Faculteit Letteren. Opleiding Master in de kunstwetenschappen PY - 2015 PB - Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:137019586 AB - De titel van deze paper - Devotie tot de Zijden Bloem ¬- introduceert de bloem als een devotioneel object. Over het algemeen wordt aanvaard dat het motief van de bloem nauw verwant is aan de beeldtaal van vrouwelijke religieuze vanaf de dertiende eeuw. De reliekschrijnen uit Mechelen, gekend als 'Besloten Hofjes' getuigen van dit verwantschap. Maar wie creeërde de zijden bloemen die deze uitzonderlijke reliekschrijnen schijnen te overgroeien? En wat is de functie van deze bloemen in hun specifieke devotionele context? Zijn ze louter een parergon of bezitten ze de capaciteit om op te roepen tot een veel complexere spirituele oefening? Deze bloemen zijn een pars pro toto om inzicht te krijgen in de productie en functie van de Besloten Hofjes. Het voornaamste doel van deze studie is de vervlechting van productie en betekenis na te gaan. Hetgeen impliceert dat dit zowel een studie is van het socio-economische milieu waarin deze bloemen werden gemaakt, als een studie naar het spiritueel-meditatieve karakter van diezelfde omgeving. De devotie aan de zijden bloem heeft dus een dubbele betekenis. Zowel de productie als de functie van deze bloemen zijn doordrongen met de devotie van de zuster ten opzichten van Christus.The title of this paper- Devotion to the Silk Flower - hints at the researcher's devotion to answers the questions posed by the silk flowers, while it also introduces those flowers as objects of devotion. It is commonly known that the motif of the flower is deeply rooted in the practices of feminine religious orders from the thirteenth-century onwards. The altarpieces produced in sixteenth-century Mechelen, known as 'Enclosed Gardens' or Besloten Hofjes, illustrate that profound connection. It remains an enigma, however, who created the silk flowers that seem to overgrow the enclosed garden. The actual function of the flowers within their devotional setting remains an issue riddled with mystery as well. Can one interpret the blooming blossom as merely an iconographical reference to the Song of Songs or could the flowers trigger a far more complex spiritual exercise? The search for answers will bear insight into the emotional devotion felt and practiced by the pious women of sixteenth-century northern Europe. ER -