TY - BOOK ID - 136884136 TI - Protocol leesproblemen en dyslexie voor het Speciaal Basisonderwijs AU - Wouters, Eveline AU - Wentink, Hanneke. PY - 2005 SN - 907725911X PB - [s.l.] Expertisecentrum Nederlands DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136884136 AB - Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor het Speciaal Basisonderwijs biedt leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, logopedisten en andere leesspecialisten die in het speciaal (basis)onderwijs werkzaam zijn, richtlijnen om de leesontwikkeling van leerlingen gedurende alle jaargroepen systematisch te volgen. Het geeft aanwijzingen voor observatie en toetsing van leesvaardigheden en vaardigheden die daaraan voorafgaan in de kleuterperiode. Het protocol biedt een signaleringslijst voor kleuters en adaptieve toetsen voor de periode van het aanvankelijk lezen die gerelateerd zijn aan de herfstsignalering uit het protocol voor groep 1-4. Daarnaast biedt het handreikingen voor de begeleiding van leerlingen waarbij de leesontwikkeling dreigt te stagneren. Deze handreikingen sluiten aan bij bestaande methoden, materialen en orthotheken en bij recente bevindingen uit de literatuur rondom effectieve leesbegeleiding. Tevens sluit het aan bij het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 1-4 en dat voor groep 5-8 en de tussendoelen beginnende en gevorderde geletterdheid. (Bron: www.taalonderwijs.nl/dyslexie) ER -