TY - THES ID - 136825506 TI - "Wat Jonckheere doet, is het overschilderen van een Ensor of een Spilliaert met plafondverf": Een vergelijking tussen de oorspronkelijke tekst en de hertaling van Virginie Lovelings roman Een revolverschot AU - Van Engeland, Sarah AU - van Deinsen, Lieke AU - KU Leuven. Faculteit Letteren. Opleiding Master in de taal- en letterkunde (Leuven) PY - 2022 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136825506 AB - In 1911 publiceerde de Vlaamse schrijfster Virginie Loveling haar laatste roman Een revolverschot, die het verhaal vertelt van twee zussen die het slachtoffer worden van hun passie voor dezelfde man. Virginie Lovelings biografie wordt gekenmerkt door een gevoel van vrouwelijke inferioriteit, en ook in haar fictie neemt ze die bezorgdheid over. In Een revolverschot verzet het hoofdpersonage, Marie Santander, zich tegen de bekrompen verwachtingen die het publiek aan vrouwen als zij en haar zus stelt, maar als gevolg daarvan wordt ze als een zottin beschouwd. In de daaropvolgende jaren werd het boek vijf keer heruitgegeven. In 1983 paste Karel Jonckheere het boek aan de veronderstelde verwachtingen van de moderne lezer aan. Annelies Verbeke deed hetzelfde in 2021, maar toonde daarbij meer respect voor Lovelings oorspronkelijke tekst. Na een uitgebreide inleiding over Virginie Loveling en haar roman Een revolverschot, onderzoekt en vergelijkt deze masterproef de oorspronkelijke tekst van de roman en de hertaling door Karel Jonckheere op het vlak van 1) vertelperspectief; 2) stijl en taalgebruik en 3) de weglatingen - in vergelijking met de oorspronkelijke tekst telt de hertaalde tekst in totaal 65 pagina's minder. Ten eerste blijkt uit de analyse dat Loveling, in vergelijking met Jonckheere, met het vertelperspectief speelt, bijvoorbeeld door de introductie van een ik-verteller. Ten tweede schrapt Jonckheere bijvoorbeeld Lovelings gebruik van beeldspraak en het merendeel van de dialogen in het dialect. Ten slotte, en belangrijker nog, laat Jonckheere niet alleen woorden weg, maar ook zinnen en hele passages, en deze elementen kunnen worden ingedeeld in de volgende typologie van weglatingen: 1) innerlijke belevingswereld; 2) taal; 3) de positie van de vrouw in de samenleving en 4) klassenverschillen. In deze masterproef wordt tenslotte betoogd dat het verhaal bij het hertalen van Een revolverschot veel van zijn emancipatorische belang heeft verloren. ER -