TY - THES ID - 136757699 TI - CLIL/EMILE : la géographie en français AU - Feys, Laurie AU - Scheyving, Hugo. AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout. Studiegebied Onderwijs PY - 2017 PB - Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136757699 AB - Tegenwoordig zie je op heel wat opendeurdagen het woord ‘CLIL’ als troef voor de school. Maar CLIL is eigenlijk nog een heel jonge onderwijsmethode. Met als gevolg dat er momenteel weinig didactisch materiaal beschikbaar is. Waarom kiezen scholen voor zo’n nieuwe onderwijsmethode? Wat zijn de krachten van deze innoverende methode? In het eerde deel, hebben Florine en ik een antwoord gezocht op de algemene vraag van onze literaire studie, namelijk: ‘Wat is CLIL?’ Wat zijn de mogelijkheden voor CLIL-scholen? Wat zijn de verschillen met immersieonderwijs? Aan de hand van die vragen, hebben wij een definitie en de kenmerken van CLIL geformuleerd. In het tweede deel, kan u mijn praktische uitvoering raadplegen. Na onze literaire studie, wou ik zelf ervaren hoe het is om een les CLIL te geven. Het werd voor mij dus een les aardrijkskunde in het Frans. Leiepoort Campus Sint-Vincentius heeft me de toestemming gegeven om bij hen mijn project uit te werken. Vooraleer ik de lessen zou geven, stelde ik eerst nog een cursus op. Het thema van de lessen was: ‘De landbouw past zich aan.’. Nadat ik het materiaal ontworpen had, heb ik mijn eigen CLIL-lessen gegeven. In deze bachelorproef, kan u al mijn CLIL-ervaringen raadplegen. Ik hoop oprecht dat toekomstige studenten en geïnteresseerde leerkrachten hierdoor extra gemotiveerd worden om zelf aan de slag te gaan met deze nieuwe onderwijsmethode. ER -