TY - THES ID - 136675832 TI - The healthy influencer AU - Callens, Liselotte AU - Vander Linden, Annelies AU - Vanden Hautte, Jan AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout. SG Onderwijs PY - 2023 PB - Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136675832 AB - Het belang van gezond gedrag kan niet onderschat worden. Ook de school speelt hierin een belangrijk rol via haar gezondheidsbeleid. Dit beleid is afgestemd op het niveau van de leerling, de klas, de school en de schoolomgeving. Ik wilde onderzoeken in welke mate bepaalde werkvormen een bijdrage leveren aan een beter gezondheidsgedrag van leerlingen, met name op hun slaapgedrag, een evenwichtig ontbijt en de aspecten van de geluksdriehoek. Om deze vragen te beantwoorden deed ik een ontwerponderzoek. Uit het onderzoek van ‘Jongeren en Gezondheid’ van de UGent in 2018 blijkt dat zowel de mate waarin jongeren de tijd nemen om het ontbijt te nuttigen daalt met het ouder worden. Ook de kwaliteit van hun nachtrust en hun mentaal welbevinden neemt af naarmate jongeren ouder worden. Deze vaststelling geldt ongeacht het geslacht en het opleidingsniveau van de jongeren. Deze resultaten heb ik ook zelf afgetoetst met mijn eigen doelgroep van leerlingen in het Rhizo College in Zwevegem aan de hand van een enquête en de conclusies komen overeen met die van onderzoek van ‘Jongeren en Gezondheid’. Via bronnenonderzoek verkreeg ik meer informatie over de componenten van een goed ontbijt, het belang van een goede nachtrust en de geluksdriehoek. Via een focusgesprek met mijn doelgroep kon ik in kaart brengen waarom ze onvoldoende aandacht besteden aan deze gezondheidsthema’s. Op basis daarvan kon ik mijn projectles voorbereiden. Die werd georganiseerd op het Rhizo College in Zwevegem met leerlingen van de tweede graad. Hiertoe ontwierp ik de bundel ‘The Healthy Influencer’ met als onderdelen ‘De Ontbijtkampioen’, ‘Slaap Wel’ en ‘De Geluksexpert’. ‘De Ontbijtkampioen’ focust op lesmateriaal rond het belang van een goed ontbijt en de componenten ervan. Daarnaast werd ook gezamenlijk een ontbijt klaargemaakt en samen genuttigd om aan te tonen dat hier veel lekkere variaties mogelijk zijn en dit alles niet noodzakelijk lang hoeft te duren. Met ‘Slaap Wel’ leren de leerlingen aan de hand van een quiz diverse tips voor een goede nachtrust en wordt één van die tips praktisch uitgewerkt. Via een proef rond schermtijd wordt het belang aangetoond om voor het slapengaan niet meer op schermen te kijken. ‘De Geluksexpert’ benadert het onderwerp met een klasgesprek en een stellingenspel. Voorafgaand aan de projectles kregen de leerlingen een toets om te peilen naar hun (beperkte) kennis rond deze onderwerpen. Een week na de projectles kregen de leerlingen opnieuw hierrond een toets en bleek hun kennis over de theorie enorm toegenomen. Via een focusgesprek met een deel van een doelgroep nadien bleek dat ook zij de aangereikte theorie en tips in de praktijk intussen toepasten en dat de onlosmakelijke link tussen de onderwerpen begrepen werd. Tegelijkertijd kreeg ik zeer positieve feedback van de leerlingen, mijn mentor, mijn vakcollega’s en kwam het onderzoek zelfs in de lokale media aan bod. Mijn aanbeveling rond deze projectles luidt om nog meer aandacht te besteden aan het ruime begrip ‘gezondheid’. Waar ik me nu beperkt heb tot slaapgedrag, het belang van een goed ontbijt en mentaal welbevinden, zijn er nog meerdere thema’s die behandeld kunnen worden (e.g. rond drugs, pesten, het belang van fruit, e.d.m.). Idealiter wordt een projectles rond gezondheid uitgebreid naar een volledige dag, of zelfs een volledige week en binnen kleinere groepjes uitgewerkt. ER -