TY - THES ID - 136565468 TI - Singlereizen: een gat in de markt? AU - Mondelaers, Thomas AU - van der Borg, Jan. AU - KU Leuven. Faculteit Wetenschappen. Opleiding Master in het toerisme PY - 2015 PB - Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136565468 AB - 'Is er een gat in de markt bij groepsreizen voor singles en soloreizigers?' In deze studie wordt dit thema vanuit verschillende invalshoeken belicht: vanuit de literatuur; middels een inventarisatie van het aanbod; aan de hand van interviews met meerdere aanbieders en door een survey bij een potentiƫle doelgroep. De studie wijst uit dat singles een belangrijke, sterk groeiende groep zijn en dat vooral de eerder jongere singles een potentieel interessante doelgroep zijn voor de toeristische sector. De aanbieders van groepsreizen zijn onder te brengen in voornamelijk drie grote groepen: zij die exclusief single groepsreizen aanbieden; zij die groepsreizen aanbieden voor iedereen, maar waarvan enkelen uitsluitend voor singles voorbehouden blijven en tenslotte zij die geen specifieke single groepsreizen aanbieden, maar waarbij de singles en soloreizigers wel een belangrijk deel uitmaken van hun cliƫnteel. Tussen de verschillende soorten aanbieders is er een duidelijk verschil in bedrijfsfilosofie en de manier van aanpak. Bij sommigen staan de reizen in het teken van ontmoetingen; bij anderen ligt de klemtoon op het avontuur, het gespecialiseerde reisthema en/of de bestemming. Vernieuwend zijn in het marktsegment van de singlereizen ligt in het maken van slimme combinaties van het huidige aanbod. De Vlaamse markt van het singlereizen wordt deels door Vlaamse, deels door Nederlandse bedrijven bewerkt. Vlaamse initiatieven om te starten als singlereizen aanbieder zitten in de lift. Dit werk kan voor hen een interessant tool zijn om een betere kijk op markt van single groepsreizen te krijgen. Zodoende kunnen ze zich beter positioneren binnen dit marktsegment. ER -