TY - THES ID - 136409850 TI - Studiekeuze : Begeleiding bij de overgang naar de tweede graad AU - Caers, Wim AU - Van den Bempt, Berlinda AU - Thomas More Kempen. Departement Lerarenopleiding Vorselaar PY - 2013 PB - Vorselaar Thomas More Kempen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136409850 AB - Het watervaleffect. Dit begrip klinkt u wellicht bekend in de oren. Leerlingen starten hun opleiding in Moderne Wetenschappen of zelfs Latijn en "zakken" stelselmatig doorheen de jaren. Vaak gebeurt dit vanuit de overtuiging dat bij aanvang best zo hoog mogelijk gemikt wordt, zonder veel aandacht voor de eigen capaciteiten. Vanuit dit gegeven stelden we ons de vraag hoe jongeren optimaal begeleid kunnen worden, opdat zij de juiste studiekeuze maken. Om tegemoet te komen aan onze onderzoeksvraag onderzochten we eerst aan de hand van een vragenlijst de huidige begeleiding en bepalende factoren bij de studiekeuze. Deze enquĂȘtes werden afgenomen bij zowel leerlingen, ouders, als leerkrachten van het Sint-Victorinstituut te Turnhout en het Vrij Technisch Instituut te Lier. Op basis van de resultaten ontwikkelden we een instrument voor leerlingen, ouders en leerkrachten, dat inspeelt op de schoolprestaties, interesses en talenten van leerlingen. Concreet kwamen een studiekeuzebundel voor leerlingen, een leerkrachtenhandleiding en een talentenspel tot stand. Deze werden uitgetest in het Sint-Victorinstituut te Turnhout en toonden aan dat leerlingen zich meer bewust werden van hun eigen leerproces, hun studiekeuze en hun talenten. Het gebruik van deze werkinstrumenten kan volgens ons een belangrijke bijdrage leveren aan een betere begeleiding bij het studiekeuzeproces. ER -