TY - THES ID - 136395059 TI - Kwaliteitsmeting naar kennis BLS/ALS bij verpleegkundigen van AZ Groeninge te Kortrijk AU - Vandenbroucke, Arthur AU - Demoor, Annelies AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk. SG Gezondheidszorg PY - 2021 PB - Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136395059 AB - Abstract Inleiding De interne opleidingen binnen AZ Groeninge zijn gebaseerd op de richtlijnen van de European Resuscitation Council (ERC) van 2015. Om te spreken van een geslaagde reanimatie moet de huidige kennis worden bijgewerkt, vaardigheden worden getraind en dit alles in overeenstemming met de richtlijnen die opgesteld werden voor het gezondheidspersoneel. Van verpleegkundigen wordt verwacht dat zij efficiënte zorg verlenen in een acute situatie. De doelstelling van deze studie is om aan te tonen wat de meerwaarde is van kennis bij verpleegkundigen in een setting waar Advanced Life Support (ALS)/Basic Life support (BLS) moet worden toegepast. Methodiek De deelnemende afdelingen binnen AZ Groeninge zijn: de spoedopname, intensieve zorgen, Stroke unit, verpleegeenheid (VPE) 10: cardiologie, het operatiekwartier (OK) en de ontwaakafdeling (recovery en PAZA). 118 van de 312 geïncludeerde verpleegkundigen hebben aan deze studie deelgenomen. De data werd verzameld aan de hand van een nulmeting. Als eerste werd een beroepskennistest opgesteld. De kennistest bevat 14 vragen rond BLS en ALS. De vragen werden opgesteld aan de hand van het boek “Richtlijnen Reanimatie” van het ERC en de BRC (Belgian Resuscitation Council). Op 14 januari 2021 werden na de goedkeuring van het ethisch comité twee exemplaren van de kennistest naar de zeven afdelingen verstuurd, een digitale en een papieren versie. Op 14 februari 2021, de effectieve einddatum voor het invullen van de kennistest, werden alle gegevens verzameld. Aan de hand van een Excel-bestand werden de gegevens geanalyseerd, om zo de verworven data duidelijk te kunnen weergeven. De data werden vervolgens opgedeeld in verschillende categorieën: per vraag, afdeling, werkervaring... . De vragen rond BLS werden gecentraliseerd, evenals de vragen rond ALS. Resultaten De resultaten van dit werk werden via de vragenlijst geanalyseerd en verdeeld in verschillende categorieën. De bedoeling hiervan is om de antwoorden op een overzichtelijke manier naar voren te brengen. Het verschil in gemiddelde score tussen kritieke en niet-kritieke diensten is duidelijk zichtbaar. Kritieke diensten scoren gemiddeld 5 op 31 punten meer, wat gelijk is aan 15,6%. De gemiddelde score van de vragen rond BLS per afdeling en in totaal maakte een verschil van 15 tot 20% tussen kritieke en niet-kritieke diensten. Bij het onderdeel ALS kon er ook een verschil van 15-20% tussen kritieke en niet-kritieke diensten vastgesteld worden. Bij de niet-technische aspecten van een reanimatie antwoordden 30% van de respondenten dat bij hun laatste reanimatie niemand de taak van teamleider op zich nam. Discussie Intern alarmeren is een van de eerste en belangrijkste stappen in het reanimatieproces. Deze stap is ook bepalend voor het verdere verloop van de reanimatie. Over het algemeen is bij de kritieke diensten een hogere score dan bij de niet-kritieke diensten (gemiddelde score van 78,7% vs. 63,1%). Dit is waarschijnlijk een resultaat van de jaarlijkse ALS-opleiding voor kritieke diensten. Er is in een vergelijkbaar onderzoek vastgesteld dat het eerder volgen van een reanimatiecursus en het aantal cursussen dat verpleegkundigen volgden, de kennisniveaus in pre-, post- en eindtest aanzienlijk beïnvloeden. De jaarlijkse verplichting voor het behalen van het BLS-certificaat en de ALS-opleiding voor kritieke diensten in AZ Groeninge is geen overbodige luxe maar draagt duidelijk bij tot de positieve scores. Opfriscursussen en beoordeling van A ER -