TY - THES ID - 136254188 TI - ‘Ik lees zelf!’ Leesbevorderingsproject bibliotheek Aalst: leesvaardigheid en leesplezier bij startende lezers AU - Uyttersport, Celien AU - Timmermans, Saskia AU - Odisee. Studiegebied Onderwijs PY - 2019 PB - Aalst : Odisee DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136254188 AB - Lezen is goed voor ons en heeft positieve effecten op verschillende vlakken: van een goede taalontwikkeling tot een sociaal-emotionele ontwikkeling en misschien zelfs een gezonder en langer leven. Onderzoek (PIRLS, 2016) toont echter aan dat kinderen steeds minder goed en minder graag lezen. Hun eerder negatieve houding tegenover lezen, heeft minder goede effecten op hun leesvaardigheid en leesattitude. Om kinderen aan het lezen te krijgen, is leesplezier een belangrijke voorwaarde. Daarom investeert de bibliotheek Utopia Aalst dit jaar in een nieuw proefproject voor meer leesplezier bij startende lezers. Om dit project te verwezenlijken zocht de bibliotheek van Aalst enkele gemotiveerde studenten om een reeks activiteiten rond leesvaardigheid en leesplezier uit te werken en te begeleiden. Shari en ikzelf vonden dit een heel interessant onderwerp en stelden onszelf meteen kandidaat. Op vraag van de openbare bibliotheek Utopia Aalst hebben we speelse activiteiten ontwikkeld om met startende lezers op een kwalitatief hoogstaande manier te werken rond leesvaardigheid en leesplezier. Opdat ons project het meeste kans van slagen zou hebben, is eerst een literatuuronderzoek uitgevoerd. We hebben onderzocht wat kenmerken zijn van leesbevorderende activiteiten, welke leerplandoelen er zijn voor leesvaardigheid en leesplezier en hoe hieraan gewerkt wordt, welke materialen er al voorhanden zijn voor startende lezers en aan welke criteria succesvolle initiatieven voldoen. Op basis van de resultaten uit dit onderzoek hebben we een reeks van 6 activiteiten uitgewerkt om te werken rond leesvaardigheid en leesplezier. De activiteiten gingen steeds door op zaterdagvoormiddag in de bibliotheek van Aalst. Uitgaande van onze observaties tijdens de verschillende activiteiten, onderscheiden we een aantal criteria die eraan kunnen bijdragen dat kinderen meer gemotiveerd raken om te lezen. Zo bleken een divers boekenaanbod, de ondersteuning van een enthousiaste begeleider, tijd en aandacht om te lezen, voorlezen, kansen tot vrij lezen in een stimulerende leesomgeving en differentiatie belangrijke criteria te zijn om de leesmotivatie te verhogen. Ook een goede samenwerking en overleg tussen de betrokkenen hebben ervoor gezorgd dat dit project kon slagen. Tijdens de bijeenkomsten hebben we gemerkt dat door deze criteria toe te passen de kinderen meer plezier en voldoening hadden tijdens het lezen en leren lezen. De bijeenkomsten waren m.a.w. een goede manier om aan leesbevordering te werken. We hopen dan ook dat dit onderzoek een leidraad kan zijn voor leerkrachten, bibmedewerkers en ouders die willen werken aan meer leesplezier. ER -