TY - THES ID - 136123966 TI - Hoe kan de leerkracht er in het immersieonderwijs voor zorgen dat de interactie in de vreemde taal tijdens groepswerk verbetert? AU - Heirbrandt, Yentl AU - Pillaert, Justine AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt. SG Onderwijs PY - 2019 PB - Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136123966 AB - Binnen het onderwerp 'Meer babbeltijd in de klas' heb ik volgende onderzoeksvraag opgesteld: 'Hoe kan de leerkracht er in het immersieonderwijs voor zorgen dat de interactie in de vreemde taal tijdens groepswerk verbetert?' Deze vraag kwam naar voor omdat ik mijn bachelorproef uitvoer in een immersieschool. In een immersieschool worden 50% van de vakken in een vreemde taal, namelijk het Nederlands gegeven. Het is hierbij de bedoeling dat de leerlingen de vreemde taal actief hanteren. In de praktijk blijkt dit niet altijd het geval. Vaak is de interactie beperkt en hanteren de leerlingen de moedertaal. Ik wou werkvormen integreren, tijdens groepswerken, die de interactie tijdens bestaande lessen bevorderde. Hieraan koppelde ik ook een puntensysteem om de leerlingen te motiveren om zoveel mogelijk tot Nederlandse interactie te komen. Uit dit onderzoek kwamen er nog deelvragen naar voor namelijk: - Welke invloed heeft de groepsverdeling op de interactie? - Wat is het effect van een langere tijd samen werken met dezelfde groep? - Wat is het effect van het aanbieden van een stimulans of motivatieprikkel? Tijdens de ontwerpweken heb ik dus werkvormen uitgetest in twee klassen van het 5e en het 6e leerjaar. Op die manier kon ik basis van observaties, bevindingen en reflecties bijsturen. Bestaande lessen werden aangepast zodat er groepswerk geïntegreerd werd, wat de leerlingen moest aanzetten tot meer interactie. Ook werd aan iedere les het puntensysteem gekoppeld. Met dit puntensysteem konden de leerlingen, wie zich het meeste inzetten, een beloning verdienen. Hierdoor was er meer inzet te merken. Na dit onderzoek kwam ik samen met de klasmentoren tot het besluit dat de motivatieprikkel, het puntensysteem, een zeer positieve invloed heeft op de leerlingen. Ze waren enorm gemotiveerd en hanteerden veel meer dan vroeger de Nederlandse taal. Op die manier verwierven ze de leerstof beter en sneller, in de vreemde taal. Ook was er een hoge betrokkenheid te merken bij alle leerlingen, wat anders minder het geval was bij groepswerken. Het puntensysteem moet nog blijven gehanteerd worden om effect te verkrijgen. Wanneer de leerlingen een les hadden, waaraan het puntensysteem niet gekoppeld was, verminderde de kwaliteit van de interactie. Wanneer hier in de toekomst meer op ingezet wordt, kan dit wel nog positief evalueren. Daarnaast gaven de leerlingen zelf ook aan dat de vernieuwende werkvormen als positief ervaren werden. Ook bracht het samenwerken voor een langere tijd in dezelfde groep verschillende voordelen met zich mee. Zo was er veel tijdswinst te merken en verliep het groepswerk organisatorisch vlot. Op sociaal vlak was er ook een positief effect merkbaar. Dankzij de interventies was er duidelijk meer interactie in de vreemde taal tijdens groepswerk, maar de ontwerpen hadden dus ook andere positieve effecten. ER -