TY - THES ID - 136051041 TI - Interactie creëren tussen verschillende generaties AU - Kegels, Lars AU - Maes, Dominique AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk. SG Sociaal-agogisch Werk PY - 2019 PB - Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:136051041 AB - Het project is ontstaan doordat de stad Aalst een kloof ervaarde tussen jong en oud. Ze vinden dat er sprake is van weinig respect tussen beide generaties. Wij kregen de opdracht om een intergenerationeel project op poten te zetten en kregen hiervoor drie scholen die wilden deelnemen aan het project, en een adressenlijst van 65-plussers die rond deze scholen wonen. Eerst hebben we contact opgenomen met de drie scholen en gingen er langs om afspraken te maken en het project te bespreken. We hebben wekelijks contact gehad met de opdrachtgevers van de stad Aalst. Dit door een wekelijkse vergadering en door e-mails. We hebben de ouderen gerekruteerd door huis-aan-huisbezoeken uit te voeren. In het begin van het project lag de nadruk op het rekruteren van eenzame ouderen. We merkten als snel dat dit een moeilijk te bereiken doelgroep is, en dat eenzaamheid een zeer moeilijk te omschrijven begrip is. Daarom werd de focus verlegd naar ouderen in het algemeen. De gerekruteerde ouderen hebben we bevraagd naar hun interesses en talenten. Wanneer we ouderen gerekruteerd hadden om mee te werken aan het project zijn we de lagere schoolkinderen gaan bevragen. We hebben in iedere school 1 klas bevraagd. Een vierde en een zesde leerjaar. We hebben de leerlingen een vooropgesteld formulier laten invullen waarop een aantal vragen en stellingen stonden. Bij beide doelgroepen hebben we gepeild naar hun interesses, talenten en hobby’s. Op die manier zijn we gaan zoeken naar raakvlakken tussen de interesses van beide groepen. Dit hebben we gedaan door de resultaten van de bevragingen naast elkaar te leggen en gelijkenissen te zoeken. Dit was nodig om later de brainstorm te kunnen uitvoeren. We hebben een methodiek uitgewerkt om van de gemeenschappelijke interesses tot activiteiten te komen, dit noemen we de brainstorm. Bij de brainstorm hebben we jong en oud voor een eerste maal bij elkaar gebracht. We hebben ze laten brainstormen over vier thema’s: creatief, vroeger & nu, bewegen en spelen. Deze thema’s hebben we uit de eerdere bevragingen gefilterd. Door de brainstorm weten we welke activiteiten de ouderen en jongeren het liefst wilden doen. We hebben per school vier activiteiten geselecteerd op basis van haalbaarheid, afgestemd op de doelgroep, materialen en het budget. Hiervoor hebben we veel voorbereiding gehad qua materiaal, planning en taakverdeling. We hebben de twee groepen een tweede maal samengebracht bij de activiteit. We hadden twee uur de tijd om verschillende activiteiten uit te voeren met de twee groepen. We zijn gestart met een korte introductie, daarna de activiteiten en tot slot hebben we een kort feedbackmoment gehouden met beide groepen. We hebben toen kunnen starten met de uitwerking van het draaiboek. Dit was een vereiste vanuit de stad Aalst. Dit draaiboek dient als stappenplan voor hoe een intergenerationeel project op te zetten, hierbij vermelden we valkuilen, tips en onze eigen ervaringen. Het kan gebruikt worden door leerkrachten, begeleiders, opvoeder, enz. Door iedereen die een gelijkaardig project wil uitvoeren. Tot slot hebben we ons eindrapport uitgeschreven. Hierin staat het verloop van het project uitgelegd. Hierbij hebben we een literatuurstudie geschreven rond de verschillende thema’s van het project. Hierin staat ons plan van aanpak, de planning en het onderzoeksplan. Tot slot beschrijven wij een algemene conclusie, kritische reflectie met onze bevindingen en een algemeen besluit. ER -