TY - THES ID - 135879650 TI - Hoe kan erfgoededucatie een middel zijn om leerkracht van het basisonderwijs te helpen bij wereldburgerschapsvorming? AU - Morisse, Janne AU - De Meyer, Carolina AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt. Studiegebied Onderwijs PY - 2018 PB - Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135879650 AB - Cultuureducatie is de laatste jaren een hot item geworden in het onderwijs. Vandaar onze keuze voor deze bachelorproef. We onderzochten de essentie van het begrip cultuureducatie. Daarvoor splitsten we het woord cultuureducatie op in cultuur en educatie . In de loop van onze opleiding merkten we reeds dat leerkrachten hier nog weinig voeling mee hebben. Ze laten dit vaak wegvallen of schuiven dit door naar externen. Dit mede doordat ze van het begrip cultuureducatie niet veel afweten. Vandaar onze interesse in dit thema. In ons onderzoek kwamen we te weten dat cultuureducatie uit drie topics bestaat, namelijk: media-educatie, kunsteducatie en erfgoededucatie. We legden de klaspraktijk naast deze topics en vonden dat erfgoed het best bij de klassituatie paste. Wij gebruikten erfgoed als middel en niet als doel. Tijdens ons onderzoek botsten we op het begrip ‘wereldburgerschap’. Dit is de laatste jaren ook een hot item geworden. Hier zagen wij onmiddellijk de kans om rond cultuureducatie te werken door erfgoededucatie te gebruiken als middel om tot wereldburgerschap te komen. Er zijn verschillende linken tussen wereldburgerschapseducatie en cultuureducatie. Zo focussen beide items op het mondiale bewustzijn van de leerlingen. Daarnaast hebben de kinderen de kans om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen. Tenslotte is de mening van de kinderen ook zeer belangrijk. Na verder onderzoek is gebleken dat wereldburgerschap uit acht thema’s bestaat, namelijk: identiteit, mensenrechten, vrede en conflict, globalisering, diversiteit, duurzame ontwikkeling, verdeling en mondiale betrokkenheid. Wij kozen ervoor om deze acht thema’s te verwerken in ons ontwerp om de leerlingen een zo breed mogelijke kijk te geven op wereldburgerschap. De uitvoering van de ontwerpen gebeurde in het tweede leerjaar van ’t Nieuwland, in Tielt. Tielt is rijk aan erfgoed. Dit was de unieke kans om het erfgoed van Tielt te gebruiken om rond wereldburgerschap te werken. Uit gesprekken met de mentoren is gebleken dat zij eigenlijk de vraag hadden om geïnspireerd te worden omtrent cultuureducatie. Vandaar onze onderzoeksvraag: “Hoe kan erfgoededucatie een middel zijn om leerkrachten van het basisonderwijs te helpen bij wereldburgerschapsvorming?” Dit deden we aan de hand van verschillende workshops die werden ingedeeld volgens de acht thema’s van wereldburgerschap. De eerste week hebben we de acht thema’s apart behandeld. De tweede week werden de acht thema’s gecombineerd om zo vier nieuwe workshops te bekomen. Nadat we deze ontwerpen, na reflectie, uitvoerden en aanpasten, maakten we een affiche met de daarbij horende extra uitleg en voorbeelden als een kapstok voor leerkrachten die rond wereldburgerschap willen werken door middel van erfgoed. ER -