TY - THES ID - 135703164 TI - Investigation of the dynamic response of turbine blades AU - Chamberland, Victor AU - Gryllias, Konstantinos AU - KU Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen. Opleiding Master in de ingenieurswetenschappen. Werktuigkunde (Leuven) PY - 2019 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135703164 AB - Gedwongen trillingen van turbineschoepen in vliegtuigmotoren en industriële gasturbines, blijven een van de meest voorkomende oorzaken van hoge-cyclus-vermoeiingsbreuk. Deze constructies moeten zorgvuldig worden ontworpen om weerstand te bieden tegen de dynamische spanningen veroorzaakt door resonantietrillingen, die kunnen optreden binnen een breed werkingsgebied en bij verschillende motor orden. Verder wordt het ontwerp bemoeilijkt door de afwezigheid van significante materiaaldemping en de moeilijke omstandigheden waarin de turbineschoepen moeten werken. Wrijvingsdemping die plaatsvind bij de mechanische verbindingen van turbineschoepen, is een van de meest efficiënte en praktische oplossingen om resonantietrillingen te verminderen. De verbindingen waar wrijving plaatsvind kunnen eigen aan het ontwerp van turbineschoepen zijn, zoals hun bevestiging aan de voet, of kunnen worden geïntroduceerd met het doel extra wrijvingsdemping te verwezenlijken, zoals underplatform dempers. Het nauwkeurig voorspellen van de invloed van wrijvingsdemping op de dynamica van turbineschoepen blijft echter een uitdaging vanwege de niet-lineaire aard van wrijving. Deze thesis onderzoekt het dynamisch gedrag van turbineschoepen met aandacht voor underplatform dempers. Verschillende modellen van de structuur met een toenemende graad van complexiteit en veralgemening worden geconstrueerd. Een uitgebreide numerieke methodiek op basis van de harmonische balans methode wordt gepresenteerd en geïmplementeerd in Matlab. Verschillende contact -en wrijvingsmodellen worden gebruikt en hun prestaties vergeleken. Invloed van belangrijke parameters voor wrijvingsdemping wordt onderzocht, met als doel de identificatie van de optimale ontwerpwaarden van de wrijvingsdemper. ER -