TY - THES ID - 135658787 TI - Tablet-based interventie bij personen met verworven taalproblemen AU - Verbeeck, Emily AU - Vandermosten, Maaike AU - Vanderauwera, Jolijn AU - Schevenels, Klara AU - KU Leuven. Faculteit Geneeskunde. Opleiding Master in de logopedische en audiologische wetenschappen (Leuven) PY - 2018 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Geneeskunde DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135658787 AB - Probleemstelling: Afasie is een taalstoornis die ontstaat ten gevolge van een verworven hersenletsel. Hierbij komen zowel stoornissen in de gesproken taal als in de geschreven taal voor. Deze worden behandeld met logopedische therapie. Er bestaan therapieën die gebruik maken van ritme om zo een effect te hebben op de talige vaardigheden van een persoon met afasie. Dit is vaak nog de klassieke één-op-één therapie, maar er wordt ook steeds meer gekeken naar de mogelijkheden die technologie biedt. Ook in het logopedische domein wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van computergestuurde therapie. Rhythmicity is een spel dat focust op het trainen van ritmische vaardigheden en het is nog niet getest bij personen met afasie. Doelstelling: Met deze masterproef voeren wij een pilootstudie uit die nagaat of een ritmetraining aangeboden via een tablet haalbaar is voor een gezonde en afatische oudere populatie. Daarnaast gaan we na of er een potentieel positief effect vermoed kan worden van de ritmetraining op de taalvaardigheden van deze populatie. Methodologie: We voerden deze pilootstudie uit bij twee ouderen met afasie en twee gezonde ouderen. Eén afatische deelnemer en één gezonde deelnemer deden de interventie mee. De andere twee deelnemers dienden ter controle en deden de interventie niet mee. De twee deelnemers die de interventie meededen, speelden de ritmetraining gedurende acht weken, vijf dagen per week gedurende vijftien minuten. Voor de training werd ‘Rhythmicity’ gebruikt. Dit is een ritmespel ontwikkeld door het labo van Adam Gazzaley en beoogt een verbetering van talige en cognitieve vaardigheden door het trainen van ritmische vaardigheden. Voorafgaand aan de interventie en vlak na de interventie werden testen afgenomen die peilden naar de taalvaardigheden en de cognitieve vaardigheden van de vier deelnemers. De twee deelnemers die de interventie meededen werden ook bevraagd naar hun verwachtingen van de interventie en hun ervaringen. Resultaten: De beide deelnemers die de interventie meededen, gingen vooruit op alle taaltesten. De afatische deelnemer zonder interventie ging vooruit op alle taaltesten, behalve foneemdeletie. De gezonde deelnemer zonder interventie ging achteruit op alle taaltesten. Van de deelnemers met interventie gaf de afaticus aan dat hij niet zo’n hoge verwachtingen had, maar de gezonde deelnemer had wel goede verwachtingen. De afaticus schreef zijn vooruitgang niet toe aan de ritmetraining, maar aan zijn logopedische therapie. De gezonde deelnemer had zelf wel het gevoel dat hij op sommige vlakken vooruitgang had gemaakt door de interventie. Besluit: Uit de verzamelde data vermoeden we een positief effect van de interventie op de taalvaardigheden van afatische en gezonde ouderen. Dit effect kan echter niet effectief aangetoond worden door de beperkte steekproef. Een uitgebreider vervolgonderzoek is nodig. Er werden richtlijnen/aanbevelingen geformuleerd voor de haalbaarheid van toekomstig onderzoek. ER -