TY - THES ID - 135552308 TI - Een vluchteling in je klas AU - Claes, Tanja. AU - Bogaerts, Ine PY - 2016 PB - Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135552308 AB - De laatste maanden is de vluchtelingenproblematiek niet meer weg te denken uit de media. Dit jaar zijn er door oorlog en andere problemen in de wereld veel vluchtelingen naar Belgiƫ gekomen, niet enkel volwassenen, maar ook een groot aantal kinderen. Deze kinderen moeten natuurlijk naar school gaan. Eerst gaan we kijken hoe het in zijn werk gaat. Wat moeten de vluchtelingen doen wanneer ze ons land binnenkomen? Wanneer krijgt de vluchteling een statuut van vluchteling? Wat is het verschil tussen mensen met en zonder papieren? Welke rechten en plichten hebben zij? Mogen zij naar school gaan? Hoe wordt het onderwijs voor vluchtelingen georganiseerd? Vervolgens gaan we het hebben over de rol van de leerkracht. Want na een periode van angst, vluchten en veel onzekerheid zal de school het leven van vluchtelingenkinderen weer gestructureerd en voorspelbaar maken. De leerkracht zal hier een zeer belangrijke rol spelen. De leerkracht kan ervoor zorgen dat de vluchtelingen zich goed voelen op school. Hoe hij/zij dit kan doen, lees je in dit afstudeeronderzoek. Je vindt er allerlei tips terug die je kunnen helpen bij de omgang met vluchtelingen. Je gaat op vele problemen botsen: taalprobleem, omgangsproblemen, aanpassingsproblemen,.. Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Wat kan je doen? Wat kan je beter niet doen? De antwoorden op deze vragen vindt je terug in dit afstudeeronderzoek. (Bron: auteur) ER -