TY - THES ID - 135540407 TI - Schadeanalyse met de akoestische emissie techniek in staalvezelversterkt beton onderhevig aan een cyclische belasting AU - Verlinden, Karen AU - Vandewalle, Lucie AU - Verstrynge, Els AU - KU Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen. Opleiding Master in de ingenieurswetenschappen. Bouwkunde (Leuven) PY - 2021 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135540407 AB - Deze thesis onderzoekt schade-ontwikkeling met behulp van de akoestische emissie techniek wanneer staalvezelversterkt beton (SVVB) cyclisch belast wordt. De toevoeging van staalvezels heeft een positieve invloed op het na-scheurgedrag van beton, waarbij de taaiheid van het materiaal en de residuele sterktes toenemen. Ondanks de voordelige kenmerken, zijn de toepassingen beperkt ten opzichte van de mogelijkheden, voornamelijk door het tekort aan normen en ontwerpcodes gericht op SVVB. Daarnaast is de akoestische emissie techniek (AET) een niet-destructieve meettechniek die de schade-ontwikkeling in een materiaal kan opmeten op basis van de golfvormen die hierbij worden uitgezonden. De parameter-gebaseerde LOAD/CALM-analyse resulteert in een schadeverloop doorheen zones van milde, middelmatige en zware schade. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de LOAD en CALM ratio’s, die een weergave zijn van de schade tijdens respectievelijk belasten en ontlasten. Het beperkte gebruik van de AET bij SVVB en de nood aan meer kennis over het materiaal opdat eenduidige normen kunnen worden opgesteld, resulteren in de focus van dit onderzoek. Om een antwoord te bieden op de vraag hoe de LOAD/CALM-verlopen bij SVVB de verschillende zones van schade doorlopen, wordt gebruik gemaakt van vijf verschillende samenstellingen die onderling variëren in vezeltype en vezelhoeveelheid. Hierop worden doorbuigingsgestuurde cyclische driepuntsbuigproeven uitgevoerd. Zowel uit de resulterende LOAD/CALM-verlopen als uit het cumulatief aantal AE-events dat optreedt, wordt geconcludeerd dat de verschillende samenstellingen resulteren in gelijkaardige resultaten. Aan de hand van het materiaalgedrag en de grootte van de kracht doorheen het LOAD/CALM-verloop wordt het softening- en hardening-gedrag zichtbaar bij de samenstellingen met minder en meer vezels. Over het algemeen komen de LOAD/CALM-limieten voor SVVB goed overeen met deze voor traditioneel beton uit de literatuur. Enkel de LOAD-limiet wordt licht beïnvloed door het vezeltype. Voor de LOAD/CALM-analyse is een algoritme ontwikkeld en geïmplementeerd in MATLAB. Hiermee is eveneens een vergelijkende analyse gemaakt van mogelijke keuzes bij de verwerking en filtering van de meetresultaten. De nauwkeurigste resultaten worden bekomen wanneer de belasting geïnterpreteerd wordt als de doorbuiging, en niet als de kracht, en wanneer het startpunt van de AE-activiteit genomen wordt bij het bereiken van 2% van het aantal events dat optreedt gedurende het belasten. Een bijkomende amplitudefilter resulteert in het verkeerdelijk beschouwen van micro-events aan het begin van een belastingscyclus als ruis. Filteren op basis van lokalisatie, nauwkeurigheid (LUCY) en locatie zorgt echter voor een toename in betrouwbaarheid van de LOAD/CALM-analyse. ER -