TY - THES ID - 135417434 TI - Procedurele en inhoudelijke leereffecten bij herhaalde afname van spraakverstaantests AU - Decrop, Helena AU - Wouters, Jan AU - Jansen, Sofie AU - K.U. Leuven. Faculteit Geneeskunde. Opleiding Master in de logopedische en audiologische wetenschappen PY - 2013 PB - Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Geneeskunde DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135417434 AB - Bij herhaalde afname van spraakverstaantests kunnen leereffecten een verbetering in SRT geven zonder algemene verbetering in spraakverstaan. Wij onderzochten inhoudelijke en procedurele leereffecten bij normaalhorenden en slechthorenden en in verschillende soorten achtergrond op korte, middellange en lange termijn. We vonden een significante verbetering van 1,0 dB t.g.v. procedureel leren op middellange termijn, op lange termijn was er geen significant effect. Inhoudsleren zorgde voor een gemiddelde verbetering van 2,1 dB op middellange termijn en 1,5 dB op lange termijn. Deze verbetering was het grootst bij fluctuerende ruis. Alle verbetering gebeurde binnen een sessie, er zijn geen inhoudelijke leereffecten tussen sessies. ER -