TY - THES ID - 135353220 TI - Generalisatie van Lichamelijke Opvoeding naar middagsport in de eerste graad secundair onderwijs: effect van gender en vaardigheidsniveau AU - Ghekiere, Louise AU - Iserbyt, Peter AU - Drijvers, Hannelore AU - KU Leuven. Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen. Opleiding Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) PY - 2020 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135353220 AB - Fysieke activiteit heeft heel wat voordelen voor de gezondheid van adolescenten, daarom moeten zij volgens de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie dagelijks 60 minuten matig tot intens fysiek actief zijn. Deze richtlijn wordt amper behaald, wat ervoor zorgt dat heel wat jongeren niet genieten van de vele gezondheidsvoordelen die fysieke activiteit met zich meebrengt. Ondanks dat de les Lichamelijke Opvoeding (LO) een ideaal middel is om hierop in te spelen, is ze nog steeds ontoereikend om jongeren hun dagelijks doel te laten bereiken. Er wordt in Belgiƫ immers maar 2 maal per week een LO-les aangeboden van 50 minuten waarvan heel wat tijd verloren gaat aan organisatie. Een tweede moment waar jongeren de opportuniteit hebben om in beweging te zijn, is de middagspeeltijd. In dit werk werd er gedurende negen weken tijdens de middagpauze een fitness middagsport georganiseerd op vijf Vlaamse scholen. Leerlingen van de eerste graad van het secundair onderwijs konden hieraan vrijwillig deelnemen. Tijdens de LO-lessen werd het lessenpakket aangepast zodat ook hier de fitness werd aangeboden, er was inhoudelijk dus een koppeling tussen de middagsport en de lessen LO. De aanwezigheden tijdens de middagsport werden genoteerd en door middel van observaties werd de mate van beweging tijdens zowel de middagsport als de gewone middagspeeltijd in kaart gebracht. Op die manier werden verscheidene zaken onderzocht. Ten eerste of deze koppeling zorgde voor meer deelnames tijdens de middagsport en wat de invloed van het geslacht en het vaardigheidsniveau van de leerlingen was op de deelname. Ten tweede of de middagsport leidde tot meer beweging ten opzichte van de middagspeeltijd. Uit de bevindingen van dit onderzoek blijkt dat de organisatie van middagsport zorgt voor een forse stijging in de fysieke activiteit van alle leerlingen, onafhankelijk van geslacht of vaardigheidsniveau. De leerlingen die een hoger vaardigheidsniveau hadden neigden sneller deel te nemen aan de georganiseerde middagsport. De context van middagsport ligt heel dicht bij deze van de LO-les, verder onderzoek zou dus kunnen plaatsvinden in een context die meer aansluit bij het dagelijks leven van de leerlingen om te onderzoeken of de koppeling dan ook leidt tot meer beweging. ER -