TY - THES ID - 135322582 TI - Elektronische oefenomgevingen binnen statistiekonderwijs : Een studie naar ervaringen en voorkeuren van studenten AU - Demarsin, Ellen AU - Van Den Noortgate, Wim. AU - Ceulemans, Eva. AU - KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Opleiding Master in de pedagogische wetenschappen PY - 2015 PB - Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135322582 AB - Onderzoek toont aan dat negatieve attituden, tegenvallende resultaten en hardnekkige misconcepties pijnpunten zijn binnen het statistiekonderwijs aan niet-experten. Via een elektronische oefenomgeving werd binnen de bacheloropleidingen Pedagogische wetenschappen en Onderwijskunde vanaf het academiejaar 2012-2013 getracht aan deze problemen tegemoet te komen. Studenten bleken echter weinig gebruik te maken van deze oefenomgeving. De bedoeling van deze studie is het achterhalen van elementen die de effectiviteit van de elektronische oefenomgeving kunnen verhogen. We gingen enerzijds in de literatuur op zoek naar elementen binnen elektronische leeromgevingen die een invloed kunnen hebben op prestaties, attituden of het gebruik. Hier vonden we aanknopingspunten voor de empirische studie. We onderzochten ervaringen en voorkeuren van studenten met de elektronische oefenomgeving binnen de eigen context van het statistiekonderwijs, aan de hand van vier onderzoeksvragen: 'In welke mate zijn studenten tevreden met de mate van controle die zij krijgen?', 'Welke lengte van oefeningenreeks kiezen studenten en zijn ze tevreden met hun keuze?', 'Welk type hints verkiezen de studenten?' en 'Hoe ervaren de studenten het gebruik van de elektronische oefenomgeving en wat vinden zij in deze context belangrijk?'. We spoorden alle 53 studenten binnen het opleidingsonderdeel 'Statistiek voor gedragswetenschappers, deel 1' aan de KULAK aan om deel te nemen aan het onderzoek. Vermits dit studenten uit twee verschillende groepen zijn, maakten we in de analyse van de gegevens een onderscheid tussen reguliere studenten en zij-instromers. Via online vragenlijsten met open en gesloten vragen kwamen we tot zowel kwantitatieve als kwalitatieve data. We verkregen een respons van 36% voor de vragenlijsten die een antwoord bieden op de eerste drie onderzoeksvragen en een respons van 25% voor het beantwoorden van de laatste onderzoeksvraag. De resultaten wijzen uit dat studenten binnen de oefenomgeving graag controle krijgen over de lengte van een oefenreeks en andere elementen. Reguliere studenten waren steeds tevreden met de gekozen lengte, maar vonden enkele zij-instromers dat ze achteraf bekeken een verkeerde keuze maakten. De keuze voor vijf items bleek populairder dan 10 items en zeven items zijn het gemiddelde ideale aantal per oefenreeks. Videofragmenten zijn de favoriete hints van de studenten, audiofragmenten het minst favoriete hulpmiddel. Onmiddellijke feedback vinden studenten erg wenselijk, evenals potentiƫle hyperlinks naar een toelichting van de concepten. Tenslotte werd de oefenomgeving wel als gebruiksvriendelijk ervaren, maar werd er getwijfeld aan de bruikbaarheid. ER -