TY - THES ID - 135250807 TI - BAP - Napoleon Bonaparte didactiek voor de derde graad van het lager onderwijs AU - Schacht, Alexander AU - Wille, Isabel AU - Odisee. Cluster Onderwijs PY - 2022 PB - Brussel : Odisee DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135250807 AB - Van Napoleon ontbreekt in onze lagere scholen elk spoor. Dat is opvallend, Napoleons erfenis leeft immers rondom ons: lengtematen, wetboeken, muziek, snoep... Om nog maar te zwijgen over de Slag bij Waterloo. Een veldslag die het gezicht van Europa voor jaren heeft bepaald. Om deze leemte rond Napoleon op te vullen ontwikkelden we een lessenreeks. De lessenreeks is dusdanig opgebouwd dat drie leerlijnen de lessen aan elkaar vasthouden. De eerste leerlijn is het verhaal van Napoleon zelf, deze komt in elke les terug. Een tweede leerlijn is gebaseerd op het vak ‘taal’. Doorheen de lessen leren de leerlingen debatteren. We beginnen met het oefenen op groepsgesprekken voeren, vervolgens leren de leerlingen informatie overzichtelijk te formuleren, nadien wordt er geoefend op het mondeling formuleren van meningen om ten slotte een debat te voeren in de laatste les. Een derde leerlijn draait rond kaartbegrip. De leerlingen maken kennis met historische kaarten waarrond ze doorheen de lessenreeks steeds moeilijkere opdrachten uitvoeren. ER -