TY - THES ID - 135095237 TI - Gamification als motivatiebron in de lagere school: uithouding AU - Kums, Yne. AU - UC Leuven : Campus Hertogstraat. Departement Lerarenopleiding PY - 2016 PB - Campus Hertogstraat UC Leuven : Campus Hertogstraat DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135095237 AB - In dit onderzoek is er gekeken naar de invloed van gamification op de motivatie tijdens een conditieles in de lagere school. Het doel van dit onderzoek was om een manier te zoeken om de motivatie te verhogen bij de leerlingen binnen een conditieles en dit door middel van gamification. Het onderzoek is gestart met een Engelstalige literatuurstudie en is daarna overgegaan naar testontwerpen die werden toegepast in de lagere school. Tijdens de literatuurstudie is vooral gebruik gemaakt van boeken en bestaande studies of onderzoeken. Hier werd voornamelijk gezocht naar de omkadering en aanpak van gamification. Dit kon later gebruikt worden voor de ontwerpen van de conditielessen. Wanneer de testlessen achter de rug waren, werd er een vragenlijst verstuurd naar de betrokken leerkrachten. De bedoeling van de vragenlijst was vooral het polsen naar de invloed van gamification op de motivatie van de leerlingen en de ervaring van de leerkracht. Voor twee van de drie leerkrachten was deze vorm van gamification onbekend. Uit de resultaten bleek wel dat zowel de leerlingen als de leerkrachten een positieve ervaring hadden beleefd tijdens het uitvoeren van het onderzoek. We merkten dat de motivatie bij de sportieve en bij de minder sportieve leerling verhoogde doordat de focus werd verlegd op een positieve manier. Niet enkel de motivatie steeg maar ook de intensiteit van de les. Hieruit kunnen we concluderen dat gamification een positieve manier is om de motivatie bij leerlingen in de lagere school te stimuleren omtrent de conditielessen. Ook de leerkrachten zouden in de toekomst gamification actiever willen toepassen binnen de eigen lessen. ER -