TY - THES ID - 135073779 TI - Meister Eckhart en metafysisch idealisme. Een nieuw huwelijk tussen mystieke theologie en bewustzijnsontologie. AU - Beynaerts, Timothy Louis Stephanie AU - Faesen, Robertus AU - Struys, Kristof AU - KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen. Opleiding Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) PY - 2022 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Theologie en Religiewetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135073779 AB - SAMENVATTING Timothy Louis Stephanie, Beynaerts, Meister Eckhart en metafysisch idealisme. Een nieuw huwelijk tussen mystieke theologie en bewustzijnsontologie. Masterproef (verhandeling) tot verkrijging van de graad van Master in de theologie en de religiewetenschappen Examenperiode: januari 2022 Promotor: Prof. Dr. Rob Faesen Copromotor: Prof. Dr. Kristof Struys Het christelijk geloof in West-Europa heeft in pakweg de laatste 50 jaar in toenemende mate een proces van afkalving gekend. Tegelijk bestaat er bij een relatief groot publiek echte interesse in thema’s zoals mystiek waarbij binnen de christelijke traditie de middeleeuwse theoloog en mysticus Meister Eckhart een populair voorbeeld is vandaag. Het bepalen van de probleemstelling begint met de vaststelling dat enerzijds het traditionele christendom op zijn retour is en anderzijds er grote interesse bestaat voor spirituele thema’s zoals mystiek ondanks de materialistische cultuur waarin we leven. Een eerste vraag is of de mystieke traditie in een of andere vorm een sleutel kan zijn voor de toekomst van het christelijk verhaal. In de verhandeling argumenteer ik dat het huidige dominante metafysisch paradigma van onze cultuur, namelijk het materialisme, de gevoeligheid voor de transcendente dimensie actief ondermijnt. Daarom schuif ik de alternatieve metafysica van het idealisme naar voren, op basis van het jarenlange onderzoek van de hedendaagse filosoof Bernardo Kastrup, als de beste en enige plausibele oplossing. Vandaag bestaat er een cognitieve dissonantie tussen een natuurlijk religieus streven in de mens aan de ene kant en een dominante metafysica aan de andere kant die in principe elke vorm van transcendentie ontkent. De primaire vraagstelling van de verhandeling is dan de volgende: kan doorheen een mogelijke nieuwe synthese van de christelijke mystieke traditie met het metafysisch idealisme deze cognitieve dissonantie opgeheven worden? Methodologisch heb ik, wat betreft Eckhart, in eerste instantie gebruikgemaakt van primaire bronnen in het Middelhoogduits en in het Latijn met de moderne Duitse vertaling ernaast. Daarnaast is er secundaire literatuur voor historische context en duiding van theologische concepten. Wat het kerngedeelte van de argumentatie betreft pas ik het gedachtegoed van Bernardo Kastrup toe en vul dit aan met secundaire literatuur. De verhandeling is een drieluik. In het eerste deel zet ik de mystieke theologie van Meister Eckhart uiteen omdat de elementen van deze mystiek heel goed aansluiten met hedendaagse gevoeligheden. Het tweede deel confronteert deze mystiek met het metafysisch idealisme en laat zien dat ze wezenlijk in elkaars verlengde liggen. Het derde deel handelt over de betekenis van geloven en religieuze mythen in onze tijd. In conclusie: Mystiek is een sleutel die goed in het ‘slot’ van het idealisme past. Dit is een begin- en geen eindpunt voor een alternatief perspectief op de Kerk en het geloof in de 21ste eeuw. ER -