TY - THES ID - 135026538 TI - Een vliegende start! : Wat verwachten beginnende leraren van begeleiding op school? AU - Horemans, Esther AU - Thomas More Kempen. Departement Lerarenopleiding Vorselaar PY - 2013 PB - Vorselaar Thomas More Kempen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135026538 AB - Het vertrek van beginnende leraren in het onderwijs is niets nieuws. Uitputting blijkt, samen met de teleurstelling over het niet uitkomen van de verwachtingen die men over het beroep heeft, een van de redenen te zijn waarom de beginnende leraren zo snel in hun loopbaan met lesgeven zijn gestopt. Dit duidt er op dat het beroep van leerkracht niet altijd voldoet aan de verwachtingen, waarmee de beginnende leraren aan hun eerste schooljaar beginnen. Als redenen voor het definitief vertrek uit het onderwijs worden genoemd: het niet kunnen waarmaken van de ambities waarmee starters het onderwijs binnenkomen, de hoge werkdruk en het gebrek aan begeleiding. Gebrek aan begeleiding blijkt een van de meest genoemde redenen voor vertrek (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2011). Tegen deze achtergrond is het van belang om antwoord de krijgen op de vraag welke problemen beginnende leraren op dit moment nog ervaren bij de uitvoering van hun beroep, welke begeleiding zij gedurende hun eerste schooljaar hebben gekregen en of deze begeleiding als genoeg wordt ervaren. Om deze vraag te beantwoorden, zijn er schriftelijke vragenlijsten afgenomen van beginnende leraren. Daarnaast heb ik een gesprek gevoerd met een aanvangsbegeleider uit het Sint-Gummaruscollege te Lier en een informeel gesprek gevoerd met een leerkracht uit De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs. ER -