TY - THES ID - 135024795 TI - Spiegeltje, spiegeltje aan de wand : De representatie van vrouwelijke protagonisten in sprookjes & de invloed op het vrouwelijk zelfbeeld AU - Maes, Joke AU - Peeters, Heidi AU - KU Leuven. Faculteit Letteren. Opleiding Master in de culturele studies PY - 2014 PB - Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135024795 AB - Stereotypering van vrouwelijke protagonisten is geen ongewoon fenomeen in de sprookjeswereld. Types zoals 'de lelijke heks', 'de mooie prinses' en de 'boze stiefmoeder' maken deel uit van bijna ieder sprookje. Mannelijke auteurs binnen patriarchale samenlevingen, zoals Perrault, de Gebroeders Grimm en Andersen maken in hun verhalen meestal gebruik van passieve, huiselijke en onderdanige vrouwen. Daardoor sluiten ze aan bij het vrouwbeeld dat heerst van de zeventiende tot de negentiende eeuw. Enkel de Franse conteuses vormen een uitzondering en bieden zo kritiek op de mannelijke dominantie. Met de opkomst van de cultuurindustrie zorgt Walt Disney voor een standaardisering van de representatie van vrouwelijke protagonisten gedurende de twintigste eeuw. Ook hij idealiseert passieve vrouwen en door zijn grote invloed volgen latere adaptaties zijn voorbeeld. Die versies komen niet overeen met de genderontwikkelingen in de tweede helft van de twintigste eeuw, waardoor er reactie komt van feministen. Zij creƫren en heropwaarderen alternatieve versies. De wijze waarop de sprookjeswereld vrouwen representeert heeft een grote invloed op de opvattingen van voornamelijk jonge meisje. Schoonheid is een belangrijke eigenschap van vrouwelijke personages en het geeft de boodschap mee dat wie mooi is automatisch ook succesvol is. Behalve het schoonheidsideaal oefent ook Disneyficatie invloed uit op het publiek. Door de vele commerciƫle producten en activiteiten identificeren jonge meisje zich met de Disneyprincessen, wat hun begrip van girlhood wijzigt. Een analyse van Sneeuwwitje onderzoekt de evolutie van de vrouwelijke protagonist. Daarbij is er een verandering van passief naar actief opmerkbaar, waardoor het vrouwbeeld van meer recente adapaties beter aansluit bij het vrouwbeeld van de 21ste eeuw. Vrouwen kunnen ook onafhankelijk, sterk en moedig zijn. ER -