TY - THES ID - 134988309 TI - SpelenderWijs Hockey : Een evaluatieprotocol voor het Secundair Onderwijs AU - Reygaert, Anne-Laure AU - UC Leuven : Campus Hertogstraat. Departement Lerarenopleiding PY - 2016 PB - Campus Hertogstraat UC Leuven : Campus Hertogstraat DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134988309 AB - In dit afstudeeronderzoek wensen we na te gaan hoe hockey bij SpelenderWijs Onderwijs op een zo objectief mogelijke manier kan worden geëvalueerd. SpelenderWijs Onderwijs blijkt in het algemeen slechts beperkt aan bod te komen tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding. Leerkrachten hebben nog vaak de gewoonte om techniek- gericht onderwijs te geven waarbij de technische vaardigheden vaak in geïsoleerde situaties worden aangeleerd. Lessen dreigen hierdoor statisch en ver van de spelrealiteit te verlopen. Omdat de transfer naar een open sport en spelsituatie beperkt blijkt te zijn, kan men stellen dat leerlingen uiteindelijk weinig bijgeleerd hebben. Bij SpelenderWijs Onderwijs worden de motorische vaardigheden aangeleerd in authentieke spelsituaties met heel veel activiteit en spelvreugde. Het aanbieden van spelvormen die aangepast zijn aan het ontwikkelingsniveau van de leerlingen verhoogt de spelbekwaamheid omdat deze de leerlingen juiste keuzes leren maken op technisch en tactisch vlak. SpelenderWijs Onderwijs is vooral gericht op spelend leren (Teaching Games for Understanding) waarbij een transfer kan worden gerealiseerd tussen verschillende sporten met een gelijkaardige grondstructuur, zoals basketbal, handbal en voetbal. De spelbekwaamheid van de leerling staat centraal. De doelstellingen die dienen gerealiseerd te worden bij de spelgerichte onderwijsmethode zijn totaal anders dan bij de klassieke techniekgerichte onderwijsmethode. In dit afstudeeronderzoek werd nagegaan welke criteria er dienen geëvalueerd te worden bij SpelenderWijs hockey om een valide evaluatie te hebben. Een protocol werd opgesteld om leerlingen op een objectieve manier te evalueren. De vraag werd gesteld of leerkrachten dit protocol praktisch en bruikbaar vinden en of ze dit in de toekomst zouden gebruiken voor de evaluatie van gelijkaardige doelsporten. Het protocol werd afgestemd op het SpelenderWijs lespakket hockey dat aan de leerkrachten werd aangeboden. Dit protocol wer... ER -