TY - THES ID - 134938267 TI - National-Brand managers produce private labels - so what? AU - Buekers, Yasmine AU - ter Braak, Anne AU - Maesen, Stijn AU - KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Opleiding Master in het management (Leuven) PY - 2016 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134938267 AB - “Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo.” (Snick (2013), De standaard), “Hema-rookworst komt toch van Unox in Oss” (Nijs (2012), Omroep Brabant). Enkele hoofden van artikels die duidelijk maken dat er toch heftige reacties worden losgemaakt in de media indien bekend geraakt dat een merkfabrikant eveneens een huismerk maakt. Een belangrijke vraag die kan gesteld worden, is of deze kennis ook effectief een invloed heeft op de bereidheid tot betalen van de consument voor zowel het A-merk als het huismerk. Aan de hand van een enquête werden 174 respondenten bevraagd over hun bereidheid tot betalen van twee productcategorieën (chocoladepasta en melk). Op het eerste gezicht werden trends teruggevonden die gelijk met de verwachtingen liepen. Maar na een statistische analyse bleek dat geen enkele statistische significantie kon worden teruggevonden. Er kon geen bewijs worden geleverd dat de kennis dat een merkfabrikant zowel een A-merk als een huismerk produceert, respectievelijk de bereidheid tot betalen doet dalen en stijgen. ER -