TY - THES ID - 134928328 TI - Herinneringseducatie: vergeven en vergeten?! : Een educatief pakket ronde de Tweede Wereldoorlog in Genk AU - Vanreyten, Eline AU - UC Leuven : Campus Hertogstraat. Departement Lerarenopleiding PY - 2016 PB - Campus Hertogstraat UC Leuven : Campus Hertogstraat DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134928328 AB - Herinneringseducatie kunnen we omschrijven als een collectieve herinnering aan menselijk leed door o.a. oorlog. Het eigenlijke nut is om het empathisch vermogen van jongeren te stimuleren. Op deze manier kunnen ze inzicht krijgen in de beweegredenen achter bepaalde tragische gebeurtenissen en een meer genuanceerd beeld van het verleden krijgen. Herinneringseducatie biedt ons een les uit het verleden voor het heden en kan de burgerzin vergroten. Het uiteindelijke doel van ons afstudeeronderzoek is om een educatief pakket te ontwikkelen, waarbij het inlevingsvermogen van leerlingen zo goed mogelijk gestimuleerd wordt. We hebben ervoor gekozen om het educatief pakket te maken over de Tweede Wereldoorlog in Genk. Door een regionale gebeurtenis in de verf te zetten, kunnen de leerlingen zich mogelijk beter inleven omdat de omgeving herkenbaar is. Het pakket is gecreƫerd op basis van volgend onderzoek: - Een verdieping in de herinneringseducatie: de drie pijlers en de toetssteen - De Tweede Wereldoorlog in Belgiƫ, Limburg en Genk - Hoe kunnen we herinneringseducatie koppelen aan het dagelijkse leven van leerlingen uit de tweede en derde graad secundair onderwijs in Genk met behulp van een educatief pakket? - De vergelijking tussen de oude en jonge generatie, betreffende de getuigenis en belevenis t.o.v. de Tweede Wereldoorlog in een regionale context wordt benadrukt ER -