TY - THES ID - 134869988 TI - Een exploratief onderzoek naar de beleving van meertaligheid van tweetalige kinderen met een minderheidstaal in het Vlaams basisonderwijs. AU - Rutten, Sylvia AU - Van Gorp, Koen. AU - Verheyen, Steven. AU - KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Opleiding Master in de pedagogische wetenschappen PY - 2015 PB - Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134869988 AB - Het Vlaamse onderwijs wordt steeds meertaliger, leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands zijn niet langer een uitzondering. In Vlaanderen wordt er onderwezen volgens het eentalig onderwijsmodel waarin het Standaardnederlands als norm wordt aanzien. De thuistaal van leerlingen met een minderheidstaal krijgt geen positieve aandacht op school. De attitude die de school uitstraalt ten aanzien van meertaligheid beïnvloedt de manier waarop meertalige leerlingen hun thuistaal ervaren. De onderwijspraktijk heeft onvoldoende kennis en richtlijnen over een effectieve en concrete aanpak om met meertaligheid in het onderwijs om te gaan. In dit onderzoek willen we achterhalen hoe meertalige leerlingen met een minderheidstaal hun meertaligheid ervaren in een Vlaamse school. Er werd een exploratief onderzoek opgezet in een Vlaamse basisschool waar er een concentratie was van leerlingen van Turkse origine. Om de beleving van deze meertalige leerlingen te achterhalen is er een meertalige taak ontwikkeld waarbij leerlingen werden uitgedaagd om hun thuistaal te spreken. Deze meertalige taak bestond uit het tekenen van een taalportret waarna de leerlingen hun taalportret voorstelden aan de camera in een taal naar keuze. Deze meertalige taak was een opstap om het taalgedrag van de leerlingen te observeren. De beleving van de leerlingen werd naderhand verhelderd in een diepte-interview.Meertaligheid is een gevoelig thema bij tweetalige leerlingen in het Vlaams onderwijs. Tweetalige leerlingen voelen de nood om erkend en gewaardeerd te worden in hun thuistaal die een deel van hun identiteit vormt. Het Vlaamse onderwijssysteem zorgt ervoor dat leerlingen ambiguïteit ervaren over hun taalkeuzes in het onderwijs. Het is voor de leerlingen geen evidente keuze om hun thuistaal te spreken in een klascontext. In een tweetalige omgeving is de afwisseling tussen twee talen een belangrijk en soms een noodzakelijk element van communicatie (cf. code switchen). En tot slot is het voor de leerlingen niet gemakkelijk om Nederlands te praten tegen Turkse leerlingen, ze hebben een natuurlijke houding aangenomen om Turks te praten tegen Turkse vrienden. ER -