TY - THES ID - 134813387 TI - Cultuureducatie: Hoe kan cultuureducatie het ontdekken van latente talenten stimuleren bij leerlingen van het zesde leerjaar in basisschool De Lettertuin? AU - De Boever, Anneleen AU - De Meyer, Carolina AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt. Studiegebied Onderwijs PY - 2018 PB - Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134813387 AB - Het onderzoek ‘Cultuur in de Spiegel – Vlaanderen’ (2012-2016) wil een antwoord bieden op de grote verschillen met betrekking tot cultuureducatie in het onderwijs. Meer specifiek wil het onderzoek een referentiekader bieden voor leerkrachten en het belang van cultuureducatie onderstrepen. Deze bachelorproef bouwt verder op dit onderzoek. We onderzoeken door ontwerponderzoek hoe we cultuureducatie als middel kunnen inzetten om leerlingen latente talenten bij zichzelf te laten ontdekken. Vooraleer we met cultuureducatie aan de slag gaan in de praktijk, hebben we ons eerst in de literatuur verdiept. In het eerste hoofdstuk van de literatuurstudie vergelijken we eerst verschillende definities van cultuur. Het begrip cultuur wordt in het onderzoek ‘Cultuur in de Spiegel’ beschreven als alle domeinen waarbij gereflecteerd wordt op wat mensen denken en doen. (Vermeersch & Thomas, 2016). We nemen hiervoor de domeinen kunst, literatuur, erfgoed en media onder de loep. Daarna bekijken we wat cultuureducatie inhoudt. We bespreken het doel en het belang van cultuureducatie en betrekken hierbij het nieuwe leerplanconcept van het Katholiek Onderwijs, ZILL, dat staat voor Zin in Leren, Zin in Leven. In het tweede hoofdstuk bekijken we de didactische handvaten om aan cultuureducatie te doen in het onderwijs. De vier culturele vaardigheden: waarnemen, analyseren, verbeelden en conceptualiseren worden besproken. Die vaardigheden helpen ons om te reflecteren op het denken en doen van de mens. Daarnaast hebben we ook de culturele dragers nodig om cultuureducatie vorm te geven. Dit is de tastbare vorm waarmee mensen zich uitdrukken. De culturele dragers zijn: lichaam, gebruiksvoorwerpen, taal en grafische tekens/symbolen. In deze bachelorproef willen we cultuureducatie inzetten om leerlingen latente talenten bij zichzelf te laten ontdekken. Daarom bespreken we in hoofdstuk drie talenten. Eerst staan we stil bij wat talenten precies zijn. Daarna bekijken we de acht intelligenties van Gardner omdat die vaak worden gebruikt bij talentontwikkeling. Daarnaast bespreken we ook de talentenlijst uit het boek ‘Ik kies voor mijn talent’. (Dewulf L., Beschuyt P. & Pronk, E., 2012). Uit de observaties in het zesde leerjaar van basisschool De Lettertuin bleek dat de leerlingen vooral hun 'zichtbare' talenten al goed konden verwoorden. De leerlingen gaven voorbeelden als tekentalent, danstalent, rekentalent... De talenten die de leerlingen opsomden waren vrij domeinspecifiek. In de klas zaten ook vrij veel leerlingen met een laag zelfbeeld. Voor deze leerlingen was het moeilijker om hun talenten op te noemen. Omdat de meeste leerlingen al vrij goed wisten over welke domeinspecifieke talenten ze beschikten, hebben we ervoor gekozen om cultuureducatie in te zetten als middel om leerlingen latente talenten bij zichzelf te laten ontdekken. Dit zijn de talenten waar de leerlingen niet spontaan aan dachten, maar die wel aanwezig zijn. Het doel van dit onderzoek is dus de leerlingen door cultuureducatie minstens één latent talent bij zichzelf te laten ontdekken. Hiervoor heb ik twee opdrachtenbundels ontworpen 'Planet's got talent' en ‘Cultuur.be'. Deze worden besproken. ER -