TY - THES ID - 134786705 TI - Monitoring in relatie- en gezinstherapie : Een single-case study AU - Bloem, Ashley AU - Rober, Peter. AU - Stinckens, Nele. AU - KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Opleiding Master in de psychologie PY - 2015 PB - Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134786705 AB - Er gebeurt sinds lange tijd onderzoek naar de werkzaamheid van psychotherapie. Resultaten van zulk onderzoek tonen aan dat psychotherapie wel degelijk werkt. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn want onderzoekers bewezen ook dat er een percentage cliƫnten is die geen vooruitgang boeken tijdens een therapie, in sommige gevallen constateerden zij zelfs achteruitgang. Om zulke stagnatie of achteruitgang tijdig te detecteren en om drop-out te vermijden, werd 'monitoring' ontwikkeld. Monitoring staat voor het systematisch en regelmatig vragen van feedback over effect en proces van de therapie aan cliƫnten via betrouwbare en valide meetinstrumenten. Wanneer het over monitoring gaat, is dit echter meestal in de context van individuele psychotherapie. Binnen de relatie- en gezinstherapie is het gebruik van monitoring weinig gedocumenteerd. De relatie- en gezinstherapeut die zich aan monitoring wil wagen, is daarom grotendeels op zichzelf aangewezen. Deze masterproef probeert in te spelen op dit tekort aan informatie en houvasten rond monitoring in de relatie- en gezinstherapie. Via een single-case study tracht de masterproef een antwoord te bieden op een eerste vraag wat betreft het ontstaan van een feedbackcultuur in de therapie. Verder wordt er gepoogd een antwoord te bieden op een tweede vraag rond de onderdelen die te onderscheiden zijn in het ontwikkelen van zo'n feedbackcultuur. Ook wordt een derde vraag onder de loep genomen rond de verzamelde feedback in zijn kwantitatieve vorm. Om een antwoord op deze vragen te formuleren is een literatuurstudie over zowel monitoring in individuele psychotherapie als monitoring in relatie- en gezinstherapie van belang. Vervolgens wordt er stil gestaan bij het gegeven van een single-case study en hoe de verkregen data hieruit verder geanalyseerd werd. Analyses over 16 sessies in een lopende gezinstherapie worden uit de doeken gedaan om daarna te komen tot de kern van de masterproef die bestaat uit een samenvatting van bevonden resultaten die een antwoord kunnen bieden op de hierboven geformuleerde vragen. In deze masterproef is er vanuit de uitgevoerde single-case study een duidelijk protocol geschetst waar andere relatie- en gezinstherapeuten gebruik van kunnen maken. Er wordt gekeken hoe dit protocol kan bijdragen aan de integratie van een feedbackcultuur. Ook worden er verschillende manieren van omgaan met de verkregen feedback geformuleerd. Het kan gesteld worden dat deze masterproef een leidraad kan vormen voor relatie- en gezinstherapeuten die monitoring willen gebruiken in hun praktijk. ER -